Blogg om höns och lantliv

Mera bär & blommor!

bar-till-hons
Rönnbären är här!🙂 Så fina!

hona-tupp
Idag tog jag med hönsen upp på stora stenen (precis utanför vårt staket) för att fota lite. Och provsmaka då… Du vet väl att det går bra att frysa in rönnbär och ge hönsen på vintern?

welsumer-hona
Rova tyckte dom var sura och njuter av utsikten istället. Rönnbären ska visst vara som bäst när det varit lite frost = mindre sura. Men väntar man för länge kanske skatorna tar dom…?

bar-till-hons1
Nä, nu går vi ner igen. Leghornen är ju väldigt lätta och smidiga. De har ju dessutom varit här förr… Jo, för att hoppa över ett staket på 1,10 meter är tydligen ingenting för lätta hönsraser.

bar-till-hons5
Rultiga, goa, eftertänksamma Rova som är en tung ras tar det desto mer försiktigt ner. Hon och Dino har aldrig gjort tillstymmelse till försök att hoppa över några staket.

bar-till-hons7
Sådär, då var alla nere, tryggt och säkert.

bar-till-honsen
”Japp, då kan du öppna grinden igen matte!”

bar-till-hons9
”Nähä, fota mer… ok, då passar jag på att titta lite här bland veden. Tyckte jag såg en liten spindel där nånstans… hhmm…”

Single Post Navigation

6 thoughts on “Mera bär & blommor!

  1. Lena Davidsson on said:

    Hääärliga, vänliga fina bilder och text. Jag njuuter. 🌿🍀🌺

  2. Så härliga bilder. Jag skulle med gärna plocka rönnbär men har inte sett något träd utanför folks trädgårdar. Jag har hört att det funkar lika bra att lägga de i frysen som att vänta efter frosten för att få bort det sura🙂

  3. Precis som Louise skriver har jag också hört att man kan plocka dem tidigare och lägga i frysen. Har plockat och frusit in lite grand iaf.🙂 underbara bilder!

Kommentera

