Blogg om höns och lantliv

En hönas rätt till smulor

hons-blogg
Lite smulor från bordet – vilken vardagslyx för en höna! Tänk om alla hönor kunde få det! Tänk om alla hönor, kycklingar och tuppar fick gå ute och sprätta och inte vara instängda i fabriker, det önskar jag! Och att de fick leva för sin egen skull.

hons-blogg1
Känns ju rätt självklart att djur är kännande individer precis som människan och att de skulle ha rätt till sitt eget liv. Men trots det stängs djur in, utnyttjas och dödas, allt för att vi ska få saker som vi faktiskt inte behöver.

hons-blogg2
Alltså finns det något roligare och charmigare djur än hönor? Och påhittigare? Och nyfiknare? Smarta är de oxå!

djurblogg
Och ögonen… de är ju så vackra! Man smälter!

hons-blogg4
Och ryggen…! Har du kännt på något lenare än en hönsrygg? Deras fjäderdräkt är fantastisk! Jag vet personer som tagit sig an ”uttjänta” värphönor från hönserier och de hönorna kommer kala, skruttiga och håglösa till sitt första riktiga hem… Men efter ett tag växer fjädrarna ut och deras (troligtvis första) livsgnista växer sakta fram. Underbart att se! En eloge till alla er som på olika sätt räddar djur!
heart

Single Post Navigation

4 thoughts on “En hönas rätt till smulor

  1. Äter du äggen från dina höns ? 🙂

    • Det gör vi men inga industriägg. Hur gör du?
      Trevlig kväll önskar vi.🙂

      • Jag äter äggen från mina egna. Innan jag skaffade höns åt jag köpta, ekologiska ägg. Jag vill ju självklart inte stödja den industrin , men man lär sig ju med tiden. Nu känner jag så mycket folk med glada hönor så skulle mina sluta lägga ägg kan jag nog fixa det ändå. Annars får jag stå över äggätandet 😉

  2. Glad att höra att du bara äter ägg från glada hönor! Och bra inställning du har!
    🙂 Vi får rätt mycket ägg av bara våra tre hönor, vi äter inte alla utan säljer en del av dom. Och så kan man ju frysa ägg! 🙂 Man vispar ihop gulan och vitan och fryser in, så kan man ta upp och steka eller ha till bak under sen höst och vinter då hönsen inte värper. Sen håller sig ägg i kylen i ca två månader.

Kommentera

