Blogg om höns och lantliv

Grön hönshage?

honsen-och-tra
Går det att hålla en hönshage grön? Åh, tänk dig en jämn, fin golfbanematta i hela hagen, mmmm… Alltså, visst går det, nej inte att få den jämn och fin😉 men att få lite grönt. Men man får ha rätt stor yta (det är ju i övrigt bra på alla sätt🙂 ). Och att marken kanske inte ska bli alltför kal, utan kanske ha lite löv och lös jord på. Sen tror jag det hjälper att oxå ha lite skugga. Att luckra upp jorden lite ibland är oxå bra. Man får prova sig fram och se vad som lockar fram gräset.

honshage-stor
Jag slänger ofta in grästuvor och gräsklipp i hagen. Jag gissar, men det är bara en gissning, att gräs inte gillar för mycket gödsel, det kanske kväver, så jag brukar av den anledningen plocka klickar nästan varje dag. Men jag plockar såklart oxå för att hålla det fräscht för hönsen. Och det kommer faktiskt små strån här och var!🙂 Sen tar jag bort envisa brännässlor… som verkar trivas i hönshagen. Inte så farliga för hönsen men säkert kan dom bränna sig precis som vi och dom äts ju ändå inte så dom kan väl hellre växa nån annanstans.

Single Post Navigation

Kommentera

