Blogg om höns och lantliv

Meningen med livet

meningen-med-allt
I dag blev det djupt! 🙂 Egentligen tror jag inte man ska fundera så mycket på vad meningen med livet är. Livet är tillräckligt komplicerat som det är och man kan lätt bli förvirrad om man funderar för mycket. Men vad jag tror så är meningen nåt så enkelt som att man ska ha det bra. Jag tror det var så det var tänkt. Att vi ska trivas, må bra, ha trevligt, roligt, tillfredsställande, intressant, känna gemenskap och att uppskatta saker. Meningen kan säkert vara olika för olika människor och man kan ha flera meningar/syften. Men om man känner sig vilsen i frågan kan man prova att göra något för andra. För jag tror att det är den andra delen av meningen med livet – att göra något gott för andra – djur, människor eller miljön. Jag tror att det är meningen att vi ska förgylla varandras liv.

Har det hänt jobbiga saker kan man lätt tappa meningen. Kanske hjälper det då att helt enkelt inse att det inte finns nån särskild mening med livet, så man får bara försöka att ha det bra och inse att man kan bli starkare och lära sig av vissa saker. Och efter att man haft det jobbigt är det lättare att efteråt uppskatta saker igen, och då uppskattar man gärna lite enklare saker och den förmågan är verkligen bra. Det är som när man varit sjuk uppskattar man att man är frisk, om man förlorar nån uppskattar man mer de man har kvar och om en vän sviker kanske man lär sig vad man ska se upp med och lär sig uppskatta andra som bryr sig osv. Kanske hade det varit svårare att uppskatta saker om allt var toppen hela tiden? Sen kanske man ibland bara ska inse att livet är orättvist, att man inte kan få allt (men mycket), och acceptera det, men att det finns annat som är bra.

meningen-med
Men en sak jag funderat på. Jag kan inte tänka mig att hönor, grisar och kor blev till för att vi människor ska stänga in dem i sterila, trånga fabriker. Det kan inte vara meningen! Det kan inte vara meningen att vi ska skaffa vår mat genom så gravt utnyttjande och långdraget lidande. Inget annat ‘djur’ gör så. Man kan äta kött, kanske var det meningen i små doser som vid jakt eller självhushållning. Men man kan lika gärna skippa det, precis som det gjorts i urminnes tider och fortfarande görs i många kulturer, det går oxå bra. Men det kan inte vara meningen att vi ska äta så mycket kött och fisk att haven blir övergödda och utfiskade, regnskogen skövlas och växthusgaserna stiger… Någon sa nån gång ”jordens resurser räcker för våra behov men inte för vår girighet”.

Jag tror det är meningen att även djur ska må bra och att de ska finnas för sin egen skull. Varför skulle de annars ha förmågan till att känna, bilda vänskapsband och kunna njuta av saker (som att sola ihop på terassen 🙂 ). Varför… om det ändå bara var tänkt att vi skulle äta upp dom redan som små kycklingar?

meningen-med-livet
Jag tror att det var tänkt att vi människor skulle leva här på jorden tillsammans/i harmoni med djuren och naturen. Inte som nu att vi tror att vi äger allt och är överhuvuden över djur eller andra människor, utan att vi istället delar den här planeten med dom. Jag tänker, varför skulle alla underbara djur och den fina naturen annars finnas? Om de inte hade något egenvärde? Och varför skulle vackra, kvittrande fåglar finnas, varför skulle intressanta, roliga djur finnas, varför finns det blommor? Jag menar det hade ju räckt med några få djurarter och enkla blommor och ganska enkla, trista färger. Jag tror att det finns där för att vi ska uppskatta dom. Jag tror att det är tänkt att vi ska tycka om och respektera djuren, och varandra, uppskatta och söka tröst eller få energi från skogen eller havet osv. Jag tror att det är meningen att vi ska ta vara på det vi har alldeles framför oss och göra det bästa av varje situation.

meningen
Frid och fröjd är det ju knappast i världen – kriminalitet, krig, avundsjuka, hjärntvätteri, girighet. Och ett utpräglat djurplågeri.
Man kan välja rätt mycket här på jorden, det är häftigt hur mycket skillnad man kan göra om man vill och om man är många! Man kan välja att inte läsa om allt jobbigt. Men man kan välja hur man själv vill vara och hur man vill se på saker. Man kan välja vad man vill fokusera på och vilken inställning man vill ha. Istället för att klaga kan man välja att göra bra ifrån sig, göra nåt för att göra världen bättre. Det ger oss oxå meningsfullhet. Mening är glädje. Var inte rädd för att sticka ut eller gå din egen väg. Det är inte meningen att alla ska var likadana. Det blir ju ingen utmaning, och det var kanske dels det de jobbiga grejerna var till för, att ge oss nåt att jobba med, vad vet jag. Härda oss mot nonchalanta, elaka eller likgiltiga männikor. Eller kanske peppa dem att bli bättre? Det hade ju varit en bra utmaning! Vad tycker du är meningen med livet?

Single Post Navigation

Kommentera

