Blogg om höns och lantliv

Det går framåt för djuren!! :-)

vegetariskt
Det känns peppigt nu! Djurens Rätt (som jobbar för livsmedelsdjuren – värphönor, kycklingar, grisar, kor m.m) växer så det knakar, köttkonsumtionen minskar och allt fler handlar ekologiskt och medvetet. Och så har några i min familj slutat äta kyckling!! Hurra! Och några har på senaste tiden helt blivit vegetarianer! Även några på Magnus jobb har av etiska skäl slutat äta kyckling. En bra början! Det mest akuta att börja med om jag får tycka. Kycklingar är det mest industrialiserade djurslaget i världen. Extremt lidande, extremt många och extremt sköra. Jag blir hoppfull när folk börjar öppna ögonen!
Om alla i detta land skulle äta vegetariskt EN dag i veckan skulle ca 20 milj. djur slippa lida och dö varje år. Tänk vad så små och enkla förändringar kan göra!!

vegetarisk-mat1
Häromdan satt Magnus med sina kollegor och åt lunch. När en av kollegorna såg att han och den andre valde bort dagens kycklingrätt, sa han ‘ja, om man skulle ta och sluta äta kyckling, jag hittar ingen anledning till att äta det längre.’ Bara så där! Han tänkte på antibiotika, salmonella, bakterier, och hormoner och riskerna med det. Men främst på att det kändes onödigt eftersom det finns andra proteinrika och dessutom nyttigare livsmedel. Det är så små saker, men jag blir så glad när det går framåt! Tänk dig ett samhälle utan utnyttjande, djurplågeri, vanvård, tristess och djurtransporter… Det är faktiskt möjligt! Alltså, är det inte av djuretiska skäl måste vi faktiskt minska på köttet av klimatskäl. Köttkonsumtionen bidrar till 90% (!) av all regnskogsskövling, övergödning och utfiskning av haven samt står för 20% (!) av de globala koldioxidutsläppen. Det finns många fler argument, men i det stora hela – varför välja varor som nån fått lida för när man inte behöver?

Jo, och så är jag glad att vi har hittat det godaste vegetariska ‘köttet’ hittills, det heter Oumph! Prova!🙂

Single Post Navigation

2 thoughts on “Det går framåt för djuren!! :-)

  1. Eva-Karin on said:

    Jag köper inte kyckling heller längre, men häromdagen blev jag bjuden på kycklingpasta med pesto på ett möte. Det var inte läge att tacka nej när portionen stod där så jag petade i mig det mesta av artighetsskäl. Sen fick jag veta att det var inte kyckling utan Oumph! Kul att ett stort företag vågar satsa på det och dessutom servera det som det självklara valet när det kommer direktörer och chefer (och en liten tandhygienist) på officiellt besök!

    • Åh, vad roligt att höra!!🙂 Peppande! Tack för att du berättade det! Det var ju toppen av det företaget att välja Oumph! Och sådär självklart liksom, vilket bra föredöme! Ja, och det med smaken… det är lite läskigt likt både i smak och textur, jag fick påminna mig flera gånger under första målet att det verkligen inte var kyckling jag åt…
      Vad glad jag är över att du valt att inte äta små fjäderklädda vänner!🙂 Trevlig helg! Kram Katarina

Kommentera

