Blogg om höns och lantliv

Mat till älsklingar

hundmat-ar-bast1
Har bedrivit lite hobbyforskning det sista. Kring hundmat och vad man egentligen ska välja. Så det har blivit mycket googlande och jämförande i denna djungel (!). Skönt att man får sällskap 🙂 . Våra hundar är friska, pigga och har inga speciella besvär eller allergier (vad vi vet), har stabila magar och rörliga leder. Så det kanske inte är så svårt egentligen men så är det ju det att vi vill ha ett bra torrfoder som oxå är hälsosamt, alltså som även innehåller lite nyttigheter och grönt. Vill helst inte ha massa syntetiska färgämnen och andra tillsatser och helst inga ospecifika ingredienslistor. Och så vill vi inte ha ris, för jag tänker att det kanske inte är så bra om det nu är arsenik i. Hundarna äter ju ändå fodret 2 ggr om dagen varje dag månad efter månad… Och kyckling och annan fågel som finns i så många foder går bort direkt. Samt ägg. Helst ska fodret vara ekologiskt men det visade sig vara svårt att synka med våra övriga önskemål. Det var nog inte så lätt i alla fall… suck.

Jo, jag hittade en brittisk sida som jag haft nytta av och gärna delar med mig av. Där man kan pricka in i vänsterkanten vilka önskemål man har så filtreras de ut. Man kan t.ex sortera på spannmålsfritt, proteinhalt, ålder, ingredienser osv. Alla märken är inte med men många: All about dog food.
Och så hittade jag denna sida med näringstabeller och massa frågor och svar hos en hundmats-expert: Sallander Consulting.

hundmat-ar-bast
Igår bestämde vi oss äntligen och hittade både foder och annat på Zooplus. Hemleverans blir det och det är ju bra (om man är hemma alltså…). Passade på att köpa lite grejer till parakiterna oxå. Jag brukar gå via Sponsorhuset när jag handlar på nätet, så går en viss procent av köpet till en valfri förening/organisation. Jag har valt Hundhjälpen. Så bra att kunna ge en liten peng till något gott samtidigt som man handlar och utan att det kostar extra! Massa butiker i olika kategorier är anslutna till Sponsorhuset och när man ändå ska handla kan man ju lika gärna försöka ta nån av dom. T.ex djurbutiken Animail och hälsobutiken Bodystore har jag handlat en del från. Olika butiker ger olika många procent till föreningen.

Och så hittade jag faktiskt även lite hönsfoder på Zooplus! Det kunde man kanske inte tro. Köpte några fröblandningar som komplement till basfodret. Inte billigare men när man bara har några hönor är det ju rätt praktiskt att slippa köpa en 15 kilos säck av varje sort man nu vill ha – majs, ärtor, vete, korn eller havre… Roligt att fler butiker nu har grejer till höns! På Lantbutiken finns ju oxå en hel del. 🙂

Single Post Navigation

Kommentera

