Blogg om höns och lantliv

Ägg och faran med korgar!

agg-hobbyhons
Hönsen tycker det börjar bli vår nu och har börjat värpa! Eftersom vi inte köper butiksägg var det månader sen vi åt ägg, så det blir gott med varsitt frukostägg på lördag!

agg-honsen2
Färgen på kammarna har de fått tillbaka oxå! Och de är piggare, pratsammare och är ute mycket mer. Roligt!

agg-honsen1
Men häromdan var det så trist väder och hönsen var rastlösa och klåfingriga. De började klättra på all inredning så fort jag öppnade förrådsavdelningen. Dora är galen i den här lövkorgen! Skulle hela tiden hoppa ner där. Jag hade hö i den i höstas och det glömmer hon aldrig…! Mysigt som attan och ett perfekt rede! Så jag tänkte att jag ska vara en snäll hönsmatte och ge dom den en stund. Och en stund senare låg där ett ägg! Alltså höns älskar ju korgar, byttor och krypin!

Det här var en kul grej tyckte Kira. Tills, hon fastnade med tån i en springa…! Det var dumt av mig faktiskt. Hur tänkte jag där? Jag tänkte att det skulle kunde hända (lite har man ju lärt sig under tiden med höns) men att det ju bara är över dagen sådär och att man kanske ska slappna av lite och inte gå och tänka på risker hela tiden. Och krafsa i redet brukar de väl ändå inte? Joho! Nästa gång jag kom in var det blod i korgen, ganska mycket faktiskt. Tänkte först att Nuppes kam måste fått sig ett hack av Dino eller att de dödat ett djur… Men när jag kollade såg jag att Kiras nagel och nagelfäste var blodigt. Nageln satt dock kvar och inget såg brutet ut. Skönt! Det hade redan slutat blöda så jag sköljde bara foten. Hon måste ju ha fastnat, stackarn. Kunde gått väldigt illa med de små sköra tårna! Och de spinkiga små hönsbenen!

agg-honsen5
Så nu vet man det.
De här upp-och-ner-på vända byttorna funkar däremot bättre! Kanske inte som rede, men… Bra att leka skeppsbrott på. Och bättre ‘leksaker’ än korgar. Höns behöver sysselsättning, det har man insett. Och det förstår man ju, för såklart vill de ha nåt att göra hela dagarna. Möbler, sittpinnar, och lite annat kul som kanske nässlor att plocka i. Omväxling gillar de!

Så en notering till mig själv (och till er andra som vill förebygga att hönsen skadar sig): skippa korgar! Skippa allt som de möjligtvis kan fastna i. För de krafsar, sprätter och lägger näbbarna i blöt överallt! Mer än man tror! Såna är höns, helt enkelt.🙂

Single Post Navigation

3 thoughts on “Ägg och faran med korgar!

  1. Hej
    Jag följer med stort intresse er sida och lär mig några saker och idéer från det.
    Vi har en litet hönshus med 4 höns kvar (hade en tupp och 10 höns som dog nyligen) i vår lilla tomt på 378 m” i Botkyrka.
    Tyvärr upptäckte nyligen att det finns möss/råttor under hönshuset och antalet ökar, och några hörs mellan väggarna och övre tak på radhuslängan av 4 hus. En granne har fångat en på 12-15 cm. Anticimex säger att så länge finns höns mat är det normalt att de ökar och snabbt.
    Önskar råd och tipps om hur kan jag blir av med dem utan att skada hönsen, om Ni har en liknande situation.
    Jag tackar Er på förhand
    Mvh Baha
    bahadinar@hotmail.com

    • Hej Baha!

      Vad roligt att du följer oss och har nytta av det som skrivs!🙂

      Vi har än så länge, på flera år, inte sett till en enda råtta eller mus i hönshuset. Råttor har vi aldrig sett här. Men däremot har vi hittat två döda möss i hagen, jag tror att nån av hönorna dödat dem. Och jag tror det på nåt sätt sprider sig till andra möss att ‘där har nån råkat illa ut, dit går vi inte’. Vet inte hur det funkar men det sägs att möss inte kommer tillbaka t.ex till ett hus man har haft råttgift i. Kanske känner de vibbar…

      Det du kan göra är att aldrig låta hönsmat stå exponerat i hönshuset, alltså inte heller i säckar. De ska förvaras i plåttunnor (finns praktiska t.ex på IKEA) med väl förslutet lock. De bör ju ha mat i sin matskål framme på dagen men det kan vara bra att ställa undan maten på natten i en tunna. I hagen bör man heller inte låta mat ligga framme. Vi har hönsluckan öppen flera timmar om dagen året om så möss borde ju bara kunna klättra in men hittills har vi inte sett eller hört några därinne. Kanske skrämmer hönsen iväg dom…

      Råttor tycker jag man ska försöka bli av, av flera skäl men oxå för att de kan ge sig på hönsen.
      Råttgift rekommenderar jag inte eftersom det är plågsamt för mössen men oxå för att om en höna, katt, hund eller annat djur äter upp den dödade musen så får de i sig giftet oxå. En sån fälla med en liten bur med lockbete som de går in i, är bättre. När de väl är i buren ska man släppa ut dem minst 1km från hönshuset då hittar de inte tillbaka. Sen finns ju slagfällor. Och så finns det såna där sensorer man kan sätta i vägguttag, som möss inte gillar. Men vad hönsen gillar det vet jag inte, det sägs inte störa husdjur men själv brukar jag störas av såna ‘ljud’ så det är väl troligt att även fåglar kan störas. Men det beror kanske på var de sitter. Sen är det självklart bra att ha ett stabilt hönshus med fräscha väggar utan hål och springor så att ingen tar sig in. Och att golvet är helt. Cementgolv är oxå bra! Vi har släta väggar, golv och tak samt att hönshuset står på plintar (då kan de i all fall inte gnaga sig in). Skarvarna invändigt har vi fogat och sen målat allt med ‘plastig’ färg. Ventilerna bör vara av sån sort att möss inte tar sig in.

      På vårt bostadshus har vi tätat med en perforerad plåt under brädorna på fasaden. Har hjälpt. Skrev lite om det här:
      https://chickensteps.wordpress.com/2014/02/27/inga-moss-i-huset/

      Lycka till!!

      Hälsningar Katarina

Kommentera

