Blogg om höns och lantliv

Snö & tystnad

hus-i-sno
Hoppas du har det bra i snön!
M är iväg på skidresa med jobbet hela helgen och jag och hundarna har några dagar för oss själva.

hus-i-sno1
Väldigt glad för de där slingorna M har satt upp! Det gör så mycket med lite ljus den här mörka årstiden.

hus-i-sno2
Lyser kanske inte upp vägen men man ser i alla fall glittret och tillsammans med snön behöver man inte ens pannlampa på kvällarna. Så skönt att kunna gå ut mitt i natten utan att bli mörkrädd!

hus-i-sno4
Fast mörkrädd är jag aldrig med hundarna intill. Hade jag bott helt själv utan hund på landet (nej, det hade jag aldrig) skulle jag däremot hajat till för varenda knakande…

hus-i-sno5
Idag har jag och hundarna en sån där pyjamasdag. Går omkring i myskläder och bara är inne, bortsett från det som måste göras ute då. Slappar, läser, dricker te och nallar från godisskåpet. Inte träffar nån, inte åker iväg, bara är. Såna dagar behövs! Man får nya idéer av tystnad tycker jag. Jag läste i en bok om kraft att när det är rörigt i huvudet, man känner sig stressad, har svårt att ta beslut, komma framåt eller vara kreativ, rekommenderades att man är tyst en hel dag. Alltså inte pratar med nån på en hel dag och är på ett lugnt ställe, helst utan folk. Jag antar att man gärna ska vara länge i naturen och heller inte använda dator och telefon.
Bra tillfälle med en tyst dag när sambon är bortrest, fast vi har väl inte följt det slaviskt (blev lite svårt när jag mötte min granne och våra hundar började leka och så ska man bara nicka stumt (‘mmm, jo, jag leker tysta leken idag’…). Men för övrigt, nu när jag tänker på det, har vi nog haft det ganska tyst. Eller ähum, bortsett från ett telefonsamtal då, och ipaden i sängen, och mobilen, och datorn jag bloggar från. Och att vi inte varit nåt särskilt i naturen. Men ändå känner jag faktiskt att jag fått vissa intressanta idéer denna helg. Det är helt enkelt bra att ta sig tid att bara vara och stanna upp emellanåt. Inte planera in nåt och inte ha så många måsten.

Ha en skön eftermiddag!

Single Post Navigation

Kommentera

