Blogg om höns och lantliv

Höst-fix och faror

hons-rovdjur
Passar på att ha hönsen lösa här utanför köket medan jag diskar. Försöker ha dom lösa så mycket det går, men helst utan att nån blir tagen av ett rovdjur… Inte alltid en lätt balansgång… Nu närmar vi oss årstiden då duvhöken är mest aktiv, usch, hemska tanke. Går den väl till attack går det ruskigt fort! Vill kunna skydda de oskyldiga och försvarslösa små vännerna. Många har ju sina hönor lösa hela dagen och ibland får jag lite dåligt samvete när jag går förbi såna gårdar, alla går fritt sådär helt harmoniskt. Och mina får gå i hagen. Men å andra sidan jag har lite svårt att ta till mig den där attityden att typ komma hem och ‘hoppsan, här har vi visst haft besök…’ Så det får bli att vara lösa när vi har lite koll.

hons-rovdjur1
Dino känner sig i alla fall trygg där bakom gräset…

hons-rovdjur3
Oroligt söta Kira på harmonisk upptäcktsfärd bland blommorna.

hons-rovdjur4
Åh, torkade gräsfröer finns det här, det gillas!

hons-rovdjur5
Rova hittade oxå några långa fröstänger och norpade några hon med.

hons-rovdjur6
Hela gänget vid gärsgården! Så fina!

hons-rovdjur8
Man blir så glad av att se dom gå omkring och roa sig.

Single Post Navigation

Kommentera

