Blogg om höns och lantliv

Pyssel & tankar i hagen

bra-bilder
Tänker massor på Atlaz och vi saknar honom så mycket. Känns fortfarande overkligt. Och det känns som att det gick så fort! Det går nog aldrig att känna sig förberedd. Ja, det har varit en jobbig vecka. Men jag kan trösta alla som precis förlorat någon med att det blir bättre, oavsett hur illa det känns just då i början. Även om det känns som inget mer kommer bli bra, att det inte kommer funka, eller att man aldrig ska bli glad eller nöjd mer. Och jag kan lugna med att de första dagarna är värst, så man får bara försöka ta sig igenom dom.

bra-bilder1
När man har fler djur måste man ju så att säga bita ihop och göra det som behövs. Första dagarna kändes det svårt att hitta någon mening med något och jag fick skuldkänslor när jag ägnade mig åt Andruska, vår andra hund. Eller hönsen. Kändes så orättvist. Det är det där med skuldkänslorna… de verkar ständigt återkomma med djur. Men nu har det lättat lite. Så nu jag plockat lite i hagen, städat bort klickar, tagit bort några gamla stubbar och slängt in lite frön.

bra-bilder4
Såna här stubbar och murkna grejer är väldigt bra. De blir som en naturlig födosöks-grej och så är de ju roliga eftersom de oxå har lite jord och grönt i sig. Och så fungerar de oxå som sittplats.

bra-bilder5
Ska de vara i hagen en hel dag (de dagar jag inte har möjlighet att ha koll på dom ute i trädgården) brukar jag se till att slänga in lite grönt och någon grästuva. Och ibland ändra runt lite så de får omväxling.

bra-bilder2
Och så har jag just tagit av Rovas ‘kappa’. En sån där specialsydd ‘hönssadel’ hönor kan ha på ryggen för att skydda kal hud mot sår eller hackning/fjäderplockning. Hon blev lite kal, dels pga av parning men oxå pga av att hon ruggade. Men efter bara ett par veckor under sadeln var alla fjädrar utvuxna, hela och fina igen.

bra-bilder7
Fiffig uppfinning får jag säga! Den sitter fast under vingarna och dras åt och knyts nedanför nacken. De kan fortfarande sträcka på vingar, putsa sig och flaxa. Hon har inte bekymrat sig över den alls. Tidigare somrar har fler hönor behövt sadel men i sommar var det bara Rova. Det måste väl tyda på att tupparna lugnat ner sig…?

Single Post Navigation

One thought on “Pyssel & tankar i hagen

  1. Så sadlarna sitter UNDER vingarna. Hmm…då hjälper de ju inte för våra hönor. I synnerhet inte för den som är som mest kal just på vingarna. Hur gör vi då…?

    Fina höns du har!

    Med vänlig hälsning
    Perolsfolket
    http://perolsfolket.wordpress.com

Kommentera

