Blogg om höns och lantliv

Hjärtan i sorg

saknad2
Vår underbare, älskade Atlaz fick tyvärr somna in i måndags. Vår bästa vän. Vår familjemedlem. Alltid lojal, stöttande och så beskyddande. Vår stora, kramgoa, starka, snälla nallebjörn. Det var så svårt att ta beslutet. Vi är så ledsna och saknar honom så mycket. Vi känner lite lugn i att veta att han slipper lida, att vi gjorde allt vi kunde och att vi hade styrkan att ta beslutet när det inte fanns mer att göra, men det känns ju ändå så hemskt.

saknad
Han var lite piggare när vi fick hem honom förra torsdan men på fredan ville han inte äta. Under helgen fortsatte det så, magen var ännu inte bra och hans bakben blev svagare. Han hade feber av och till och pulsen var hög och ojämn. Vi ringde veterinären i söndags för att höra om vi kunde lindra på något sätt eller om det fanns chans att göra mer om vi kom in. Hon sa att det enda vi kan prova nu är att lägga in honom med dropp, men han kommer inte bli bra av det utan det är för att förlänga, kanske bara dagar. Vi var så rädda att han skulle somna in där, utan oss intill sig, så det skulle inte kännas bra. Sedan visste vi ju inte om och hur mycket han hade ont, eftersom de inte hittat precis vad han led av. Han kan ju haft hög puls av smärta. Hon tyckte att vi skulle överväga att låta honom få somna. I måndags åkte vi in tillsammans. Kommer inte på mer att säga. Känns bara så tomt. Magnus har haft Atlaz i sitt liv i över 11 år och jag i över 6 år. Tacksam för att jag fick lära känna honom, för att han älskat mig, för att han alltid funnits där för mig, för att han vaktat mig. Jag har alltid kännt mig trygg när han är med mig. Också tacksam för att vi fick hela helgen tillsammans, en helg med bara gos, prat och lugn och ro.

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “Hjärtan i sorg

  1. Usch, så sorgligt… jag beklagar verkligen… Det är så hemskt, när man som ägare har ansvaret för det tunga och jobbiga beslutet som alltid kommer förr eller senare. ♥

  2. Tack. Ja, det är fruktansvärt. Beslutet för med sig så många olika slags känslor och tankar. Och så den där overklighetskänslan och saknaden som kommer sen.

Kommentera

