Blogg om höns och lantliv

Bandage på sporren

avbruten-sporre-tupp
Sådär, nu har Dino fått ett riktigt ‘bandage’. Det var ingen höjdare med Micropore-tejp direkt på den ömma och lite blodiga stumpen för den klibbar ju fast och så blir det väl heller inte så luftigt. Men är man ensam hemma är det inte så lätt att både hålla, rulla ihop en lagom stor kompress och tejpa samtidigt… Men tvätt och tejp var säkert bättre än inget. Men nu har M fixat ett fint förband. Såg väldigt rött ut fortfarande men inte blödande. Vi tvättade det igen igår och nu ikväll (med steril kosaltlösning från Apotek), satte på en steril kompress, sådär snyggt rullad runt som en liten strut, och så på med tejp runt om och fäst i benet. Den där tejpen sitter faktiskt riktigt bra på hönsben!

sporre-pa-tupp
‘Tack för det, nu går jag och lägger mig.’
Otroligt tålmodig patient får jag säga. Han är så snäll och lätthanterlig. Och jag är fascinerad över hur bra det gått de gånger vi haft bandage på hönsen, att de låter det vara. Ingen tratt behövs😉 . Jo, det där med pulpan och sporrens ‘skal’ (klokapsel heter det tror jag) jag nämnde sist, det blir en förhårdnad som växer ut helt runt om den ömma pulpan och blir till ett skal. Som på hundar.

Ha en trevlig helg! 

Single Post Navigation

Kommentera

