Blogg om höns och lantliv

Dinos sporre lossnade

sporre-av
Upptäckte i förrgår kväll att Dino tappat ‘skalet’ på sin sporre. Alltså bara höljet runt (‘det nagelaktiga’). Själva pulpan, eller vad det heter på höns, var kvar. Den var kortare än skalet och blodig i toppen, men inte lös. Skalet hittade jag precis som jag trodde i sandbadet. Det var helt intakt, ihåligt och inte blodigt, så det såg ut som det lossnat helt odramatiskt. Jag vet att tuppar kan tappa sporren och att en ny då växer ut men den delen som var kvar var ju blodig så det såg inte riktigt ut som den bara lossnat heller… jag tänker att det kanske borde varit mer härdat under då på nåt sätt. Hur som helst har jag tvättat den med steril koksaltlösning och satt kirurgtejp runt. Det är nog lite känsligt innan den nya sporren bildats så jag vill hålla det torrt och rent några dagar så det inte blir infekterat. Kommer ju så lätt in smuts just där när de sandbadar eller ligger ner i hagen.

sporre-av-klippa
Eftersom regnet vräker ner kändes det inte läge att ha Dino i hagen idag så de får helt enkelt vara inne. De har fått lite björnbär som tröst. Nuppe, Kira och Dora var ute några timmar men det var rätt blött så det är lika bra att hela gänget är inne. Ska titta på sporren och tvätta igen när M kommer hem. Hoppas det ser bra ut, håll tummarna! Jag har inte riktigt koll på om sporren växer ut från benet (som en ny nagel på oss) eller om den istället bildas runt om så att det som sitter kvar liksom får en förhårdnad runt sig. Nån som vet?

Dinos andra sporre skadades förra året, så den tog vi bort helt. Det har inte vuxit ut nån ny än så länge. Mer om det här: Dinos sporre

 

Single Post Navigation

Kommentera

