Blogg om höns och lantliv

Getingar & giftigheter

jordgetingar-farliga4
Mycket verkar frodas i år. Även giftiga blommor vi inte sett här så mycket förut, t.ex fingerborgsblomma och Björnloka/jätteloka. Lokans saft i stammen är giftig och kan ge brännskador.
Jo, förresten jag tänkte att jag skulle vara lite duktig häromveckan och sanera bort en loka som stog nära tomten. Så jag grävde upp den och gick ner en bit och kastade den på kalhygget. De som var längre ner vid vägkanten bemödade jag mig inte med! Däremot fick jag syn på en taggig björnbärskvist som hängde tvärs över grusvägen. Så jag tänkte att jag kan väl vara duktig och ta den med när jag ändå står här med spaden. Onödigt att den ska riva nån. Du vet, när man ska bara…! Fick hugga lite för att få loss den och upp forsade (säger man så om svärmar, ja, nä, men du fattar) ett gäng getingar upp! Mot ansiktet! Hua!

jordgetingar-hons
Måste vara maximal otur va? Man ska bara hugga av en enda liten kvist och sätter spaden rätt i ett jordgetingbo! Fullträff! Om dom blev arga? Jo, man kan ju fatta varför! Kändes som jag hade getingar överallt. En stack vid tinningen men annars gick det bra. Man blir så förvånad bara. Måste sett rätt komiskt ut, typ som i Kalle Anka… ett svart moln med getingar åker efter en flyende och viftande Kalle. Lite så kändes det faktiskt, lite klantigt på nåt sätt… 😉

getingar-hons
Jag tycker nog att det gjorde ondare än ett vanligt getingstick (eller så var det pga placeringen) men jag kollade bara så att inte taggen satt kvar och lät bli att pilla och klia. Eftersom det blev en liten bula så berättade jag om spadincidenten för grannen dagen efter (typ så han inte skulle tro att M slått mig eller nåt). Och han sa att oj, jordgetingar är farligare än vanliga getingar och det skulle du ha tvättat! Man kan få blodförgiftning och det kan gå så illa att man får amputera benen (!). ‘Nä!’ Jo! Då blev jag såklart lite nojig och tyckte mig känna både röda strimmor och en bultande jättebula…

Så jag kollade upp lite för säkerhets skull. Det visade sig väl vara lite överdrivet, men visst ska man ha lite respekt, bra att veta om stick hur som helst:

1177 om getingstick

Mitt huvud sitter i alla fall fortfarande kvar och inga andra kroppsdelar är heller amputerade. Skönt!

jordgetingar-tradgarden
På bilden innan är förresten lokan med på ett hörn där till vänster. De blir rätt höga och ser ut som en blandning av hundkex och eh… blomkål?
Men inte bara lokor frodas i år utan björkarna i hönshagen växer så det knakar! Ser lite djungelaktiga ut nu. Får nog klippa lite mer brutalt nästa vår. De växer ju ut genom hönshagens tak (igen!). Videträdet till höger om hagen kapade vi i vintras för kvällssolens skull och den har nu fått nya skott 🙂 , ser lite trevligare ut än kala stammar tycker jag.

jordgetingar
Hönsen har än så länge klarat sig bra från bett, trots vår lummiga trädgård. Att hålla gräset kort hindrar nog de flesta ormar. Resten tar vår Dora kål på ;-). Nån enstaka fästing har dom fått men de pickar snabbt bort sånt från varandras ansikten.
Jag misstänker att Dino hade ett getingstick (eller annat bett) nån tidigare sommar eftersom hans kind var svullen men det kan också varit ett virus. Har skrivit om det tidigare ifall du vill läsa:

https://chickensteps.wordpress.com/?s=dino+getingstick

 

Single Post Navigation

Kommentera

