Blogg om höns och lantliv

Lavendel mot fästingar

lavendel-hons
Jag älskar lavendel! Så fina, luktar så gott och passar så bra i lantlig miljö. Och är ogiftig. Hönsen har aldrig noppat i den, den smakar nog lite för kryddigt…

lavendel-mot-fastingar-hund
Sen har jag hört att det ska vara avskräckande mot insekter. Man kan typ ha den torkad i påsar i garderoben, som man hade förr mot mal.
Och så sägs det förebygga fästingar på hundar. Fast jag är osäker på effekten. Nån erfarenhet?

lavendel-fastingar-spray
Vad använder du för fästingmedel på din hund? Vi ger våra Fixodida, kosttillskottet med B-vitaminer. Hjälper lite men man måste ju ändå ha koll.

lavendel-fastingmedel
Jag bestämde mig i alla fall för att prova at göra avkok på lavendel. Plockade av några torra blommor från växten ute och blandade dem med kokande vatten i en kastrull och lät stå över natten. Sen silade jag igenom blommorna, som te liksom och in i sprayflaskan. Lätt som en plätt!

lavendel-fastingar
Får se om lavendelvattnet får nån effekt. Ska prova på långpromenaden imorrn.

lavendel-avkok-fastingar
Giftfria fästingmedel känns bäst. Sen finns ju bärnstenshalsband, citronspray och annat. Kommentera gärna vad du har för erfarenheter!

 

Single Post Navigation

Kommentera

