Blogg om höns och lantliv

Det blommar!!

hons-sommarblommor
Trampnarven som vi satte för fem år sen försvann efter några hårda vintrar men nu har den kommit tillbaka igen! Så roligt! Det är en sån fin stenpartiväxt! Hönsen tyckte oxå detta var rätt spektakulärt (eller så undrar dom bara vad sjutton som var så intressant med dessa…).

hons-sommarblommor1
Och för varje år får vi bara mer och mer prästkragar! Eller kanske är det margeriter… Jag har nämligen plockat av vissnade blommor från tidigare sommarmargeriter och slängt ut här de senaste somrarna men jag tror att jag oxå knipsat av några prästkragar från Magnus föräldrars trädgård (vissnade alltså😉 ) och lagt här. Så jag vet faktiskt inte. Men whatever, fina är dom i alla fall, vad dom nu är. Och tänk att det tar sig så lätt!

hons-sommarblommor2
Dino tycker det är näst intill häpnadsväckande! Alla dessa vita blommor! Matte måste ha fått fnatt!

hons-sommarblommor4
Dessa röda satte vi för några år sen men de kom inte heller upp förra året. Men nu är dom här igen, och högre har dom dessutom blivit! Åh, vad är det dom heter nu? (Dino är också fin, eller hur?)

hons-sommarblommor5
Fin stenpartiväxt är det och den  förökar sig visst ser jag (det går bra!). Vi försöker ta bort maskrosblad ur gruset men blommor säger vi inte nej till.

hons-sommarblommor7
Ja, det verkar som allt frodas i år! Kanske minns du att jag chansade på att övervintra den fina margeriten jag hade i kruka förra sommaren? Den blommade fortfarande i december och jag kunde  inte med att slänga den så jag satte den i hönshuset över vintern. Vattnade en liten skvätt då och då och klippte ner lite. Den såg inte mycket ut för världen men snart kom nya små blad och nu står den till slut här fullt blommande! Roligt att kunna återbruka en fin sommarblomma!

hons-sommarblommor8
Den nya margeriten för i sommar (den vänstra) blommar inte dåligt den heller! Tror vi får spara den också… Hönshus utan minusgrader är inte dumt alltså!

Single Post Navigation

Kommentera

