Blogg om höns och lantliv

Höns och huggorm

hons-huggorm
För några dar sen upptäckte jag Dora på andra sidan staketet stå och greja med nåt. Som om hon försökte äta upp nåt stort från marken. Tittade nogare och såg henne stå och hacka på en huggorm!! Alltså, man slutar aldrig häpnas och förundras över vad höns är kapabla till! Och vad orädda de är!

hons-huggormar
Jag rusade runt och fick bort henne, ifall den fortfarande var, eh… ‘på hugget’. Sen lyfte jag upp den slappa ormen med en lång pinne och pillade lite på den, den var stendöd! Hon hade huggt i huvudet, det var blodigt och krossat, men inga andra skador. Måste varit en unge eftersom den bara var ca 35 cm lång. Har kollat igenom henne men hittar inga bett eller svullnader och hon har varit lika pigg som vanligt. Svårt att upptäcka bett där höns har fjädrar men i ansiktet borde det väl synas tänker jag. Hönsbenens fjäll är jag däremot osäker på om ormar biter igenom.

hons-huggorm2
Alltså, jag undrar hur det gick till! En höna som överrumplar en orm! Hon måste ha ställt sig på huvudet eller fått in ett träffsäkert, snabbt hugg när den närmade sig henne. Och sen fortsatt picka, antagligen för att äta den… Skulle både vilja och inte vilja se det… Stackars orm och synd för de är fridlysta, men, men. Jag la den på kalhygget så kanske en rovfågel (som också är fridlyst) har glädje av den. Om de nu tar döda djur.

Idag blev det i vilket fall annat än huggorm till mellanmål. Men tuffa, modiga Dora var först med att upptäcka skålen på räcket. Jag blandade ihop en mix av lite av varje som fanns hemma – majs, havregryn, potatis, vetekli, nyponpulver och lite linfrön och juice.

hons-och-huggormar
Rörigt värre brukar det bli – skvätt, klafs och klirr (men hellre det än att de äter huggormar…)! Fast just nu ser ju Dino och Kira faktiskt ut att äta väldigt prydligt. 🙂

hons-huggorm4
‘Vänta, du har nåt där.’
Uppmärksamma Dora tar bort lite kladdiga matrester från Nuppes slör. Nuppe står snällt still under tiden.

Hur man förebygger ormar i trädgården m.m:
Naturvårdsverket/Om huggorm

 

Single Post Navigation

Kommentera

