Blogg om höns och lantliv

Gomorron!

blogg-tradgard1
Så, då har jag gjort mat till parakiterna. Passade på att blanda ihop lite gott till hönsen samtidigt. Praktiskt att ha flera djurslag som kan äta av samma grejer! Fåglarna får halvgroddade fröer varje dag och så lite varierat grönt till – idag blev det spenat, äpple och en bit potatis från middan igår. Hönsens röra (den vänstra) består av potatis, havregryn, juice, nyponpulver och lite solrosfrön – blandat i en röra (kanske inte ser jättegott ut men… de blir glada kan jag lova!). Tog lite av varje jag hade hemma till deras ‘tårta’. På helgfrukosten gör jag ofta en smoothie där man ju kan proppa i allt möjligt. T.ex chiafrön, kokos- eller havremjölk, frysta bär, nässelpulver eller nyponpulver. Så då är det så lätt att blanda i nåt av dessa pulver i hönsens tårtor som jag gör då och då.

blogg-faglar
Joakim och Alma är redan på plats på pinnen i fönstret! Åh, det blir en fin solig dag! M stack iväg för att cykelträna inför Vätternrundan, så vi gick upp tidigt och åt frukost ihop. Så idag är jag själv hemma. Med djuren förstås, helt ensam är man ju aldrig! Men det finns alltid att göra, ska jobba lite och greja i trädgården.

blogg-tradgard3
Får se vad vi ska hitta på… Magnus föräldrar var här förra helgen och vi fortsatte med projekt ‘från kärr till gräsmatta’. Kanske får jag ta en runda med den där plöjmanicken vi satte igång med. Jordfräs heter det visst. Om jag vågar, suck… utan nån intill som tar över när det blir för läskigt. Jag är ju lite rädd för maskiner. Tänk om den exploderar? Eller kortslutning? Fast det sistnämnda kanske inte är så troligt eftersom den går på bensin, ähum… Men den kan ju få fnatt och bara plöja iväg helt okontrollerat. In på grannens välskötta gräsmatta, huh! Man vet ju aldrig med maskiner! Nojig ja, ja, men orken är det i alla fall inget fel på. Kan väl inte vara värre (värre och värre, förlåt, kanske lät lite illa) än att gå med en barnvagn… Piece of cake!

Och blir det för ensamt får jag väl ställa mig på uppfarten och klyva ved istället så man kan prata med de som går förbi. Lite mer socialt på nåt sätt utan hörselkåpor…

Ha en härlig dag!🙂

Single Post Navigation

Kommentera

