Blogg om höns och lantliv

En katt hos hönsen

hons-katt2
‘Hallå, är du där?’
Grannens otroligt sociala katt är på väg in till oss. Men inte på jakt efter hönsen…

hons-katt-hund
Andruska bryr sig inte det minsta – varken om hönsen, parakiterna eller någons katt. Så skönt! Fast en hare hade hon nog satt efter om hon fick chansen… Jag tror nog det är lite greyhound i henne. Hon hade lite jakthållning första mötet med hönsen men det gick blixtfort att disciplinera bort. Hon är så lyhörd och klok! Men lite koll fick man självklart ha de första gångerna, ifall att.

hons-katter
Rova tyckte detta var jätteläbbigt! Och spännande!! De andra gick undan men hon gick efter! ;-) Såg lite roligt ut för när katten gick ifrån henne tittade hon efter den med låååång hals och framåtsträckt huvud. Hon släppte den inte med blicken för en sekund. Sen gick hon försiktigt efter. Osäker men såååå nyfiken, och när katten bytte riktning, åt hennes håll, trodde hon att den jagade henne och hon gjorde sitt ‘hjälp vad är det-läte’ och småsprang framåt.

hons-katt
Men katten gick bara alldeles lugnt rakt fram, efter mig, och var totalt ointresserad av hönsen (eftersom den är van vid deras egna höns). Men Rova var inte helt säker. Så fort den vände håll upprepades proceduren med småspringandet, samtidigt som hon sneglade mot den snett bakåt: ‘Hjälp, den jagar mig!’

hons-katt1
Nej, helt säker på att katter inte jagar höns kan man inte vara. Det får man se upp med. De tar ju sig in nästan var som helst om de vill. Men just denna katt var i alla fall bara ute efter mig! Det är mysigt att ha katter i omgivningen men egentligen är jag lite på min vakt med dom. Kan inte deras språk riktigt och har aldrig haft katt. Vet inte, kanske är det de vassa tänderna som känns lite läskiga. Eller klorna. Fast jag kan tänka mig att klappa om jag vet säkert att den är snäll (fast hur vet man det, eh, det var ju det med pråket ja…).

hons-katter2
‘Men, hallå… Klappa mig!!’
Någon gör allt få att få uppmärksamhet…

Single Post Navigation

Kommentera

