Blogg om höns och lantliv

En bra hönsveterinär?

hons-hos-veterinaren
Sitter här med fakturan från Distriktsveterinärerna i Kungsbacka för det sista besöket med Kajsa. Fick en extra avgift för ‘rådgivning’ på 530 kr… Jag var ju orolig för henne eftersom hon var så dålig och då ringde jag jouren (är gratis) 3 gånger vid olika tillfällen när jag inte kom fram på ord. öppettider. Funderade på om det var därför eller om det berodde på att jag ställde några frågor vid besöket. Kan tillägga att på dessa fåtal frågor svarade veterinären vääääldigt ingående. Att man får ställa frågor vid ett besök är ju självklart på många kliniker. Man förväntar sig ju att vetten själv ser till att runda av, alternativt ger kortare svar om han/hon märker att tiden tickar. Eller? I och för sig står det på deras hemsida att ‘om åtgärden blir mer tidskrävande eller komplicerad än normalfallet kan det kosta mer. I så fall förklarar vi det på ditt förrättningsunderlag. För vissa åtgärder, som till exempel rådgivning, tar vi en timavgift i stället för ett fast pris’. Eftersom jag inte fått något underlag vid besöket och jag heller inte brukar betala för nåt jag inte vet vad det är ringde jag för att fråga och fick prata med en veterinär i receptionen.

veterinar-hons
Svaret jag fick var smått chockande. Jag sa att jag bara ville veta vad rådgivningskostnaden innebar. Hon sa att hon kunde titta på det och tog fram fakturan i systemet. Så började hon förklara att ja, en sån avgift kan man få om man har misskött sig. Misskött (what?). Det var inte bara ordvalet jag reagerade på utan den otrevliga tonen och attityden i hela samtalet. Eftersom hon inte kunde säga om det var frågorna vid besöket eller joursamtalen som hade kostat frågade jag var gränsen går, när man så att säga börjar missköta sig. Då högg hon direkt och sa ‘men hallå, jag sa inte att det var DU som hade misskött dig! Nu får du ta och lyssna på mig!’ Hon lät som en arg översittare till skolfröken som fått nog… Jag blev helt paff över denna plötsliga otålighet… Jag ställde en helt normal fråga och var inte otrevlig. Jag sa inte ifrån vilket jag ångrade men det löste sig sen 😉 . Nedvärderande kommentarer är bland det värsta jag vet! Även om hon inte menade att det var just jag som misskött mig tycker inte jag man ska prata om kunder i såna termer.

Hon pratade runt kring generella regler och gav inget konkret svar på vad kostnaden var. Jag försökte räta ut men fick då svar ännu argare, ‘nu tar du och lyssnar på mig, lyssna nu! Det kan vara att man ringt jättemycket eller tagit jättemycket tid vid besöket eller båda delar’. OMG, ok, ok tänkte jag. Kanske var hon egentligen sur på sig själv för att hon inte hade kläm på reglerna eller inte hade förståelse för att man kan ta en höna till veterinären. Vad kallas det nu? Projicering? När man känner sig trängd, trampad på tårna eller hotad och egentligen inser att man själv agerat mindre bra försvarar man sig och försöker få den andra att känna att det är den som gjort fel. Andras beteende har egentligen rätt sällan med en själv att göra. Jag tycker bara det är så svårt att förstå varför vissa människor verkar ha ett behov av att vara otrevliga eller nedlåtande! Vad vinner dom på det? Till slut bad hon mig ringa den veterinär jag vart hos istället så han fick svara på frågan (tack, snällt att du inte sa det direkt så jag slapp detta bemötande, bah!).

Det kändes som om hon hade bestämt sig från början att inte ta det här ärendet på allvar. Taggarna utåt direkt. Och eftersom jag visste med mig att jag ju ringt några gånger började jag känna mig… eh, kan inte förklara. Liksom utsatt och nedvärderad. Ja, jag är ju känslig när det kommer till djuren. Ett ödmjukt beteende borde vara ännu viktigare när man pratar med en kund som man vet varit orolig för sitt djur och sen varit inne för att avsluta djurets liv. Även om hon tyckte jag var obekväm och främmande eftersom hon troligtvis inte själv hade samma syn på höns (eller om hon bara tyckte jag var vetgirig, vad vet jag?) borde hon inte visa det för mig!

Som veterinär borde man ha empati för alla djur oavsett djurslag! Kan man inte vara professionell kanske man inte ska jobba med serviceyrken, speciellt inte där man handskas med människor i en känslig situation…

veterinaren-hons
Nu har jag pratat med den veterinär vi var hos då för två veckor sen, sista gången vi var där (sista för gott troligtvis) och han förklarade att hela ärendet har tagit mer tid än normalt pga joursamtal men också för att jag hade många frågor vid senaste besöket.

Fast det jag frågat var bara om det var rätt att hon fick somna in. Jag ville bara ha en snabb bekräftelse. Istället fick jag en jättelång utläggning och filosofiska turer kring att ta bort djur eller inte. Det var det som tog tid. Sen frågade han hur vi skulle gör med SVA – skicka in för obduktion eller inte, men vi sa direkt att vi redan bestämt oss för att inte göra det. Då hade han lååånga utläggningar och åsikter kring detta. Jag passade på att ställa nån mer fråga och fick fler långa svar. Om detta tog tid? Yes! Och det får jag nu betala för. När jag sa att jag upplevde att han hade haft mycket att säga samt att jag tyckte det varit bättre om han hade rundat av mötet och svarat mer kort började han istället gå in på att det ju också handlade om telefonsamtalen… Så egentligen fick jag inget svar där heller vad som var vad utan bara att ärendet i det stora hela tog tid. Men, men… ok.

Vi kom inte längre men eftersom jag fick så konstigt bemötande av hon i receptionen tidigare sa jag att jag ville prata med chefen om det och frågade hur jag får kontakt med honom. Vad tror du han sa? ‘Enklast är nog att du går via receptionen, och det numret kan du säkert utantill vid det här laget (!)’. Alltså! Får man bete sig såhär mot en kund? Han försökte säkert bara vara rolig och jag gillar humor men tror du jag tyckte det var roligt? Nope! Så, nu har jag fått berätta (även det) för deras chef och han tog det på allvar och lyssnade. Så nu känns det bättre. Hade nog varit svårare att gå vidare om man bara tagit det utan att få någon slags upprättelse. Fakturan tänker jag inte överklaga, jag betalar och släpper detta nu. De har fått min feedback, det får räcka.

Vården var det säkert inget fel på men jag tror att de hade gjort grundligare undersökningar om jag gått direkt till Blå Stjärnan. De har ju en hel fågelavdelning där. Dyrare och längre att åka men det hade nog varit bättre nu med facit i hand. Generellt kan man säga att Distriktveterinärerna kan mer om lantbruksdjur än andra kliniker (som kanske inte ens tar emot). Sen kan ju kompetensen skilja från olika ställen. Distriktsveterinärerna i Klippan och i Laholm lär vara rätt hönskunniga. Men bor du i Göteborg med omnejd är nog Blå Stjärnan bäst. Sen finns ju Roslagstull och Strömsholm, såna stora djurkiniker kan fåglar. Sen kan man alltid ringa och rådfråga (eller? ähum). Jo, men det tycker jag faktiskt!

Ju fler som åker till veterinären med sina hönor desto högre kommer resurserna och förståelsen bli och det vore väldigt välkommet! Mer respekt åt hönor och tuppar!

 

Single Post Navigation

6 thoughts on “En bra hönsveterinär?

  1. Hej! Vad okänsligt att behandla en djurägare som sörjer sitt avlivade djur på detta sätt. Skrämmande! Vår höna Skrållan fick halva sin vinge amputerad av vet Gunnel på Djurkliniken Roslagstull. Dom månade verkligen om både henne och hennes oroliga matte. Kan rekommenderas!

    • Ja, precis, okänsligt är rätt ord!
      Vad glad jag blir att höra att du fick så bra vård och bemötande på Roslagstull! 🙂 Underbart att höra att du gjorde så mycket för din höna och inte bara avlivade som nog många andra hade gjort. En stor eloge till dig! Och tack för att du delade med dig av erfarenheten och tipset! Har oxå hört att de ska vara duktiga på fåglar där.

  2. Usch vilket tråkigt bemötande!

  3. Eva-Karin on said:

    Otroligt tråkigt och konstigt bemötande!

  4. Vilket dåligt mottagande du/ni fick hos länsveterinären.
    Jag väljer att åka längre för att få en både duktig och medkännande veterinär. Tyvärr har jag ”kysst en hel del grodor” innan jag hittade rätt och de som blir lidande är ju tyvärr djuren.
    Jag hoppas dina höns får vara friska nu. Hur ska du göra, ska du låta kläcka fram några kycklingar, eller är du nöjd med antal och mix?

    • Tack Lena! Det får vi hoppas. Vi vill gärna ha några fler hönor men behöver göra lite mer plats i hönshuset först samt hitta passande raser. Vill gärna ha vuxna hönor.

Kommentera

