Blogg om höns och lantliv

Hur mår Kajsa?

sjuk-hona-aggledarinflammation
Kajsa är ungefär som tidigare, fast jag tycker ögonen ser lite piggare ut. Annars som förut, lite hängig, äter och dricer inte mycket men är nyfiken på vad man gör. Hon har fått gå omkring lite här i badrummet. Och när man sitter härinne kommer hon gärna fram, ja hon måste ju vara utsvulten på social kontakt (eller så är det skönt att vara ensam när man är en sjuk höna, svårt att veta…)! I helgen ringde jag Distriktsveterinärerna och kollade om jag kunde använda ett preparat vi haft till ena hunden hemma som är antiinflammatoriskt, tror det är kortison i oxå. Hon trodde inte det skulle ge effekt eftersom medicin sällan biter på höns men det skadade inte att prova, så jag fick dosen och antal dagar. Så får vi se, annars får jag åka in med henne.

sjuk-hona-bukhinneinflammation
Fina tålmodiga Kajsa. Hon är fortfarande lika svullen, under kloaken och mot baksidan av benen. En jämn stor svullnad. Jag känner inget ägg eller knölar. Har sköljt kloaken med ljummen koksaltlösning men inget annat än det vanliga kom ut. Men lite mer lös är hon i regel. Kammen är torr, hängig, lite skrumpen samt blåaktig i topparna… det kan bero på flera saker så svårt att gissa. Annars brukar ju en blek kam indikera på något men hon har hela tiden haft röd färg. En frisk kam ska vara röd och inte skrumpen eller missfärgad. Förutom under ruggning som den av naturliga skäl kan skrumpna ihop och se torr ut. Den kan vara mer åt rosa när de inte är redo att lägga ägg men ska sen bli mörkare igen när det börjar bli dags att värpa. Så att det varierar lite är inte konstigt men den ska inte se sådår torr och blåaktig ut. Den kan ju bli blå i topparna vid köldskador (men köld har vi inte sett röken av här inne, det kan jag lova…!) Och i hönshuset är det minst 7 plus och ute knappast 10 minus.

sjuk-hona1
‘Matte, kan du öppna, vi ska väl göra det där ångande badet igen?’
Varmt och gott har hon i alla fall här! Har höjt temperaturen och jag har badat henne och spolat varmt vatten för att öka luftfuktigheten. Sen har hon fått honungsvatten med apelsin och lite av varje. Jag läste på Alternativ att man bör minska på kraft/värpfoder om de ev. har nån inflammation så vi kör lite annan kost ett tag. Och lite ris eftersom det är det hon gillar mest just nu. Därför var det inga problem att få ner medicinen, bara att dela i mindre bitar och lägga ovanpå! Skönt att det gick så lätt.

Kira och Dora värper nu varannan dag så att Kajsa inte värper känns också som ett symtom… De andra är lika gamla och av samma ras så det är lite konstigt.

sjuk-hona
Apropå ägg, så här tyckte Kira och Dora kändes bra… Reden, vad ska man med dom till…? Först såg jag Kira vara här och göra sig en grop som hon arbetade upp med nån kvist och några fjädrar. Strax efter kom Dora och la ett på samma ställe… Det är sällan jag hittar ägg på andra ställen än i det högra redet (ja, alltid bara i det!). Så det var precis som att, ja, just idag passar det bra just här! Och eftersom Kira la ett här så ville Dora också… Höns är rätt lustiga, hade varit roligt att veta hur de resonerar.

Fortsättning kommer!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Hur mår Kajsa?

  1. Tråkig att din höna är sjuk. Äggledar inf är ju ganska vanligt har jag försökt att läsa mig till. Men tänk på att nu
    när ni tagit bort hönan från hennes flock så kan de vara lite tuffa mot henne när hon kommer tillbaka.
    Höns är ju extrema flockdjur.
    Hörde om en vars ena höna kom bort när de var ute och efter några dagar hittades hon igen . De andra hönsen var så elaka så det gick inte att återplasera henne.

  2. Tack Christel, det ska jag tänka på. Ska ha koll när jag släpper ihop dom. Om hon blir bra förstås…

Kommentera

