Blogg om höns och lantliv

Sjuk höna?

hona-bad
Ni får hålla tummarna för Kajsa! Hon är i stort sett som de andra men har ett tag verkat lite sävlig och de senaste dagarna tycker jag även att hennes stjärt pekat lite horisontellt istället för upp plus att jag tycker hon går lite, lite bredbent. Och har diarré… Jag kände under kloaken och jag tycker det verkade svullet så jag ringde Distriktsveterinärerna Halmstad igår och rådfrågade. Han kunde förstås inte säga vad det var men sa att det kunde vara bra att låta henne stå i hög luftfuktighet och varmt och vara inne över natten.

bada-honor
Etersom hon var smutsig baktill badade jag underkroppen med ljummet såpavatten. Och så har jag kört duschen på det varmaste ett tag med henne i ‘badkaret’ inne i duschkabinen för att öka fukten i luften samt hällt upp vatten här och var. Jag tycker inte det stämmer helt på äggledarinflammation, men veterinären sa att de inte alltid får alla symtom. Så, usch, inte roligt! Av det jag läst tycker jag mer det verkar vara nåt vätskefyllt, kanske bukhinneinflammation. Tyckte det var jobbigt att han inte kunde skriva ut nåt recept via telefon vi kunde ta över helgen. Får kanske åka in till Kungsbackas distr.vet nästa vecka, även om de inte är så bra på höns.

bada-hona
Hon har ätit men ingen jätteaptit men hon har druckit mycket. Jag frågade om det fanns nåt jag kunde ge henne och veterinären tyckte multivitamin var bra. Det hade vi inte hemma men istället letade jag fram lite av varje av det nyttigaste jag kunde hitta i köket och blandade ner i vattnet – vitlök, apelsin, honung och nässelpulver. Och så har hon fått tomat, ris, majs, sallad, vetekli, havregryn, chiafrön, solrosfrön och lite hirs.
Hon får sova här i badrummet i natt med, kändes säkrast. Hon har nu lagt sig tillrätta och verkar finna sig i arrangemanget. Fortsättning följer!

Single Post Navigation

6 thoughts on “Sjuk höna?

  1. Jag håller tummarna för Kajsa.
    Jag har för några dar sen haft en höna med stopp i krävan (det slutade lyckligt) och vet hur orolig man blir.

  2. Cissi on said:

    Hoppas hon piggar på sig och att det inte är något allvarligt!

  3. Eva-Karin on said:

    Hur är det med henne?? Det är det värsta som finns – sjuka hönor! Svårt att veta hur man ska ta hand om dem. Men du har ju koll, så hon har tur!

    • Hej! Tack, Hon är som tidigare men jag tycker ögonen ser lite piggare ut. Annars samma, lite hängig, äter inte mkt men är nyfiken på vad man gör och hon ligger inte bara ner. Vi hade ett preparat vi haft till ena hunden hemma som är antiinflammatoriskt, tror det är kortison i oxå, det har vi gett efter rådfrågande med vet. De trodde inte det skulle hjälpa, sa att medicin sällan hjälper på höns men inte fel att prova. Hon är fortf lika svullen, under kloaken och mot baksidan av benen. En jämn stor svullnad. Jag känner inget ägg eller knölar. Har sköljt kloaken med ljummen koksaltlösning men inget annat än det vanliga kom ut. Lite mer lös är hon dock. Kammen är torr, hängig, lite skrumpen samt blåaktig i topparna… Suck, rädd att hon har ont, känns oroligt att inte veta hur dåligt hon mår och vad det är. Men jag får prova detta, annars får jag åka in med henne, så får vi se. Alltid så jobbigt med sjuka djur.

Kommentera

