Blogg om höns och lantliv

Fredagsmys

honshus-med-stege
Idag var det snöblandat regn och riktigt eländigt och grått så både jag, Andruska och hönsen har mest varit inne. Det blev lite putsning…

i-honshuset
Lite bökande i redet…

i-honshuset1
Lite smågrus-ätande… Nuppe säger att det är bra för matsmältningen. Och det stämmer (om man är höna eller tupp alltså…😉 ).

i-honshuset2
Och så är det alltid nån som noppar lite på margeriten när de är här ute… Den ska visst jämnas till. Stackars växt. Jag har aldrig övervintrat blommor förut men eftersom den var helt fantastiskt fortfarande i december (!) kunde jag inte med att slänga den så jag tänkte experimentera och se om den överlever härinne. Hade varit festligt om den började blomma i vår!

i-honshuset3
Kajsa är alltid först med att gå och natta sig. Och Nuppe håller gärna henne sällskap. De pratar lite, kollar vad de andra gör och så blundar de lite ibland. Visst är de söta?

Ha en mysig helg!

 

Single Post Navigation

5 thoughts on “Fredagsmys

  1. Återigen, sådan inspiration din blogg är.. 😘
    Nu äntligen ska jag starta projektet hönshus, efter velande fram & tillbaka har jag bestämt att stugan på tomten ska få agera hönshus.
    Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur jag ska göra invändigt, tänkte ju dela stugan så att jag kan ha foder m.m.
    Men sen är det panel på väggar & tak & plastmatta! Har du några tips? Kan jag behålla panelen & måla täckande för springor m.m eller måsta jag sätta över osb?
    & har du något tips hur man lättast gör en lucka? Har sök lite på nätet men hittar inget bra… ☺️
    Kramar Madde

  2. Hej!

    Tack så mycket, vad gullig du är!

    Spännande med projektet!🙂 Om väggarna är i gott skick och det inte finns hål eller något murket så skadedjur kan gnaga sig in funkar det säkert att täta springor och ojämnheter med fog. Sen kan du ju måla överallt med ett eller två lager miljövänlig ‘plastig’ färg, typ sån man har i grovkök. Den är nämligen lite glansig och lätt att hålla ren, tål att tvättas av med blöt trasa. Så kan man ju måla extra mycket i skarvar och hörn.
    Du kan annars klä insidan med mdf-skivor eller andra träskivor som är helt släta och måla på dem (kanske inte lika viktigt att måla då).
    Vi satte osb, fogade springor, skarvar och hörnen och målade sen med vanlig väggfärg och sist ett lager kalkfärg (för att minska kvalsterrisk). Men hade jag byggt nu hade jag nog inte tagit osb utan nåt slätt och sen plastig färg. Osb är svår att få helt slät även med flera lager färg sen dammar kalkfärgen mkt plus att den ju åker av när man torkar/dammar väggarna. Plastmatta på golvet låter bra, är ju lätt att svabba av och rengöra. Kolla bara så att inga djur kan gnaga sig in, ifall det är osäkert underlag under mattan… Plintar är väl det bästa, kanske har den det, då kommer inte fukt in från golvet så lätt. Gjuten golvplatta är såklart också bra.

    Kanske kan nåt som dessa funka som lucka, är den bara stabil och tät blir det bra, rulla ner på sidan så hittar du båda sorter:

    https://chickensteps.wordpress.com/?s=lucka

    Lycka till och kram!
    Katarina

    • Madelen on said:

      Tack för svar! ☺️ Det ska verkligen bli jätte kul! Det är platta på mark som stugan står på & var jag ser invändigt verkar väggarna vara i bra skick, så det kanske bara räcker med att måla mycket noga med någon lämplig färg som du säger! Jag ska kika lite på luckan du skickat & se om det skulle kunna vara något! 😉
      ha en fortsatt trevlig helg! Kram Madde

Kommentera

