Blogg om höns och lantliv

Nyfiket och flörtigt

hons-mat
‘Hallå.’ Att höns är nyfikna har nog inte undgått någon härinne. De håller alltid koll när man kommer ut från huset. Visst är det härligt att vara omtyckt och se dom komma springandes mot en, även om man inser att det nog också är deras förkärlek till mat som styr…

hons-mat2
Jag passar ibland på att ha dom lösa medan jag sitter här i köket och äter lunch. Så kan jag ha dom strax utanför (tror jag i alla fall, ähum) och hålla ett öga genom fönstret.

hons-mat1
Men de kan ju förstås också hålla ett öga på mig! Nyfikna, modiga Dora är just den som hittar på sånt här. ‘Hallå därinne, jag såg allt att du tog fram nåt. Vad blir det för mat? Du, eehh, det där riset kan jag ta.’ Jag köpte thaimat idag som omväxling – wokade grönsaker med tofu och ris. Så gott!

hons-matning-mat
Och Andruska, hon ligger och flörtar där i sin korg. Hon är en väldigt nöjd hund! Fast det är fler som är nöjda. Jag var nämligen och vaccinerade henne förra veckan och då fick vi en titt på tänderna samtidigt. Godkänt! Tandköttet såg bra ut, ingen tandsten och gluggarna såg fina ut. Även om det ju inte gått så lång tid än, men i alla fall🙂. Jag borstar varje kväll nu sen i november, då fyra tänder fick dras, och så är jag noga med att hon aldrig äter nåt med socker i. Och så får hon morötter och dentastix. Sen har hon en sån där tuggfloss som hon biter på ibland. Hårda ben rekommenderades inte till henne pga de där emaljskadorna.

Ifall du vill läsa mer om detta:
https://chickensteps.wordpress.com/2014/11/06/tandborstning-pa-hund/

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “Nyfiket och flörtigt

  1. Vilken trevlig blogg! Blir lika glad varje gång jag tittar in! Fina djur och fina tankar.

Kommentera

