Blogg om höns och lantliv

Vinterdepp – nej vinterpepp!

hons-i-naturlig-miljo
Snön är snart borta och det är ju faktiskt mitten av februari. Så du som är vinterdeppig eller bara håglöst trött på vintern, kämpa på och tänk på att det snart är vår. Det är faktiskt inte långt kvar! Det är redan ljusare på morgnar och kvällar och visst är det härligt att ha nåt att längta efter? Kanske redan börja planera lite för trädgården? Kanske hönsplaner?

hons-i-sin-naturliga-miljo
Men visst, tittar man på vädret (där brukar jag sluta koncentrera mig, jäsp) är det ju fortfarande en del ‘lågtrycksryggar’, ‘kallfronter’, ‘molntäcken’ och annat ‘ostadigt’ som kommer in så… ok, det kan fortsätta ett tag till. Men bara ett litet tag. Nu undrar du nog hur jag inte kunda komma på nåt roligare att skriva om än vädret! Roligt liv liksom, verkligen! Men folk pratar faktiskt ganska ofta om vädret, kanske nåt vi gör här i Norden. Jo, vi har väl lite mer ‘väder’ också! Många tycker kallprat är svårt så då blir det lämpligt att ta vädret. Det är liksom en isbrytare (ah, nu blev det ju fyndigt hi hi, men alltså, du förstår vad jag menar…).

hons-naturlig-miljo
Nej, tyvärr inte sol idag, som på bilden. Och det var det som var grejen med idag. För det skulle ha blivit sol och jag skulle ha fått besök. Men det blev helmulet. Vi skulle fika och sen ta en promenad på våra fina vägar. Men en timme innan ringde personen återbud och ville hellre ta en annan dag när det är bättre väder, helst sol. Synd, men jag förstår det verkligen. Om man åker 5 mil för en skön promenad tar man ju hellre en fin dag. När man ändå kan välja! Men sen känns det förstås lite trist när man ser fram emot något och så med kort varsel blir det inget. Speciellt när man städat (städa i onödan liksom hhrrmmff!) och gjort en paj. Att jag lagar mat, ja, bara det är lite unikt. Så jag ville helt enkelt gärna att nån skulle komma hit och äta…!

hons-i-naturlig-miljo1
MEN, det går ju att tänka om. Bra tillfälle att öva på sin kreativitet! Jaha, vad gör vi nu? Hur kan vi göra det bästa av det här? Sura och få dagen förstörd, nej tack. Visst ska man sura om man känner så. Ett tag. Men synd att gå miste om en bra dag. Så, jag gjorde en snabbanalys över vilka av de grannar jag träffar mest som var hemma, men kom fram till att de jobbade. Så jag ringde mamma och frågade om hon möjligtvis ville komma och det ville hon gärna. Hon har också en bit att köra men har också fyra hundar som ändå skulle ut så det gick tydligen bra. Så vi åt pajen, tog en rolig promenad med hundarna i skogen och kaffe efter. Det blev en trevlig stund ändå! När en dörr stängs öppnas alltid en annan – så är det, jag vet det för jag har upplevt det många gånger. Men det är man själv som måste ha lite koll på den där dörren. Styra den lite. Och det i sig kan ju vara själva utmaningen.

I alla fall, tanken för dagen är: Tänk konstruktivt. Vad kan jag göra åt det här? Kan jag göra nåt? För det kan vi ofta. Vi själva ger oss vår egen lycka. Känns kanske jobbigt att man ska behöva gå runt och tänka sådär men i många fall är det faktiskt så. Vi har mer att säga till om än vi tror och vi är inga offer. Det finns fantastiska möjligheter och lösningar åt alla håll och kanter!🙂

Single Post Navigation

Kommentera

