Blogg om höns och lantliv

Lördagsgodis!

vad-kan-parakiter-ata
Joakim och Alma fick som vanligt sina halvgroddade fröer till mat (läggs i vatten i kylen ett dygn) men med lite extra gott på idag! Nån gång i veckan brukar de nämligen få lite äggula från mitt frukostägg. Idag blev det dessutom lite ris och solrosfrön! Och så broccoli, spenatblad, clementin och äpple som jag hängde upp i en av klätterställningarna. De får också jordnötter, pumpakärnor, fikon, torkade aprikoser, färsk persilja och rivna morötter m.m. Jag brukar varva mellan allt men ser till att de får lite nyttigt varje dag. Parakiter äter det mesta frukt och grönt, precis som hönsen. OBS! Avokado är giftigt för fåglar.

vad-kan-hons-ata
Hönsen fick ungefär detsamma som parakiterna – ris, solrosfrön, majs och så sina alldeles egna frysta nypon (jo, jag tinade dem innan). Det mesta frukt och grönt går ner, så det är lättare att säga vad de inte ska äta. Men är man osäker är det bättre att avstå. Jag får ibland frågan om vad som är giftigt för parakiter eller höns. Jag kan ju inte allt (fast en del), men jag ska se om jag kan hitta nån bra sida inom kort så lägger jag in den under ‘länkar’ här överst i bloggen. Så kan man kolla där sen. Annars är det självklart bara att fråga på! Kan jag hjälpa gör jag gärna det 🙂 !

kokosbollar
Själva gjorde vi såna här chokladbollar till lördagsfikat! Kokosbollar ja, fast utan kokos för det gillar inte M. Dessa delade vi INTE med oss av till fåglar eller hundar!
Nu väntar hundarna på sitt lördagsgodis – dentastix! Hurra! De är väldigt omtyckta av båda. Blev ingen bild på det, tänkte att det nog blir lite dreggligt och stökigt då… Morötter är de också jätteförtjusta i. Bra för tänderna och en knaprig sysselsättning!

Ha en trevlig kväll och ge ditt/dina djur lite godis och uppmärksamhet ikväll (men det går ju bra imorron också)! 🙂

Single Post Navigation

One thought on “Lördagsgodis!

Kommentera

