Blogg om höns och lantliv

Nymfparakiter och konst

parakitrum
Idag har jag dammsugit hela huset och även bytt på fåglarna, puh. Känns så bra när man gått omkring överallt med den där bökiga dammsugarslangen (som alltid ska krulla ihop sig…), tvättat burens bottnar och pinnar och äntligen får fylla på ny fräsch sand! Som du ser har någon redan varit här och gjort söta fotavtryck… Och ätit lite sand.

rum-till-nymfparakiter
Här har vi Alma. Hon och Joakim bevakar allt man gör här inne, mmhh, aha. ‘Hallå därnere tog du med den där klicken?’ Eftersom fåglar nog är världens skräpigaste djur är det ju skönt att de har eget rum🙂. Fast de är ju förstås oxå med i köket ibland, men då under lite mer kontrollerade former. I deras rum finns inga sladdar eller giftiga saker och kontakterna är säkrade. Här kan de härja helt fritt – på golv, klätterställningar…

rum-till-parakiter
…och tapeter… Ja, allt här inne har nog blivit smakat på… det får man räkna med när det gäller fåglar. Vissa grejer är mer poppis än andra. Vi har snickrat ihop lite sittplatser och skruvat upp här och var. Favoriten är ställningen i fönstret och att vara nere i korgen på golvet och gnaga.

fagelsakert-rum-parakiter
Fast den här är min favorit! Tavlan som min pappa (halvpappa om det är så noga) och mina bröder gjorde för länge, länge sen. Eftersom den enbart består av olika slags tyg och har en naturell träram tyckte jag den passar här inne. Synd bara att någon har knaprat bort någras ögon… Jag tror de skyldiga sitter ovanför, ähum. Den här tavlan har hängt både här och där i familjen och till slut hamnade den hos mig. Nån gång på den tiden när den hängde hos mormor satt vi och begrundade konstverket och pratade om vilket djur vi tyckte var finast och så. Jag sa att jag faktiskt tyckte lejonet i båten var sötast. ‘Lejonet? Vilket lejon? Det är ju Noak!’ (Ummff, oj, sorry). Så kan det gå…
Omsorgsfullt gjord är den i vilket fall och jag gillar den. Fåglarna också😉 !

Ha en trevlig helg!

Single Post Navigation

Kommentera

