Blogg om höns och lantliv

Hemmafix och julklappar till djuren

godis-nymfparakiter-julgodis
I lördags var vi på vår årliga ‘gå i stan och känna på julstämningen-runda’ och jag känner mig nöjd. Har hittat alla klappar, även djurens som du ser. Gick bättre i stan denna gång, ingen gråtattack😉. I zoo-affären hittade vi allt vi behövde så nu är det påfyllt med ben, dentastix och smågodis till vovvarna och så hirskolvar, jordnötter, solrosfrön, pumpakärnor och godisstänger till parakiterna. Tycker det är så roligt att gå omkring i zoo:et, fast man fastnar ju lätt…mycket att titta på till älsklingarna.

godis-hons
En tur till Granngården blev det också så nu har hönsen mat ett tag. Som tilltugg nu på vintern brukar de få solrosfrön, majs, havregryn, rönnbär, nypon, vete, havre, frukt, matrester och ibland en torkad knippe nässlor. Få se vad man ska hitta på till dem i sina julstrumpor i år (nä, nu tror du väl jag är knäpp? Hänger hon upp varsin strumpa till dem… med namnlappar på och allt?). Det hade kanske blivit lite eh… rörigt?

godis-hundar
Istället för en krans till ytterdörren blev det lite enklare i år. Julpynt från skogen förgyller verkligen men jag har egentligen inte det där pyssliga tålamodet. Så jag tog bara en bunt lingonris under hundpromenaden och så hittade jag en sista liten nyponkvist med bara två bär kvar (det andra ramlade av på vägen… bah). Less is more får det bli i år, i alla fall på dörren. Enkelt är fint.

godis-julgodis-djur
Ännu mera helgpyssel… Eftersom vi har snedtak i kontoret har jag funderat på hur en anslagstavla skulle kunna passa här. Jag behövde inget stort, bara något för de där små lapparna eller inspirationskorten man tittar på ofta. Så kom jag att tänka på att man ju bara kan skruva upp en bräda från garaget med nåt metalliskt på. Men vad? Man skulle kunna skruva fast en bricka men jag hittade ingen lämplig, utan fick istället syn mitt gamla skärp som låg och skräpade i en låda… Utslitet och sönder men med väl fungerande metallringar! Rätt praktiskt! Så roligt när man kan ha nytta av gamla grejer. Skruvar är ju också metalliska och kanske hade det räckt med bara dem i en bräda men man vill ju inte perforera hela väggen så det här blev en bra kombo🙂.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Hemmafix och julklappar till djuren

  1. Annelie on said:

    Måste bara säga.. Vilken fantastisk blogg! Härliga höns ni har. Det är både underhållande och lärorikt att läsa här 😀 tack för att du delar med dej!! Jag ska skaffa höns till våren när hönshus +hönsgård är färdigt, och läser allt jag kommer över!

Kommentera

