Blogg om höns och lantliv

Regniga dagar…

regn-hons
Dagen började med både blåst, hagel och åska, så jag tyckte det var bäst att låta datorn vara avstängd. Är lite nojig med sånt, speciellt när jag är ensam hemma. När det lugnat sig och dagens jobb var på G kom nästa grej, strömavbrott… så det var bara att inse att det nog inte blir så mycket gjort idag… Varken inne eller ute. Men trots allt har jag ändå hunnit med några bra saker – skrivit julkort, sorterat strumpor och förberett några julklappar.

Dagen blev bra ändå! Jag tror det är nyttigt att ibland tvingas alternera, fokusera och kreativisera, utan de vanliga verktygen.

hons-regnigt-vader
Dino tyckte också att han hann med flera saker… Som att tvätta fötterna och dricka samtidigt. Effektivt alltså!

regn-honshage
Kira tycker det verkar sådär. Höns är väl inte kända för att ha så jättebra bordskick direkt… Kan du tänka dig höns på Nobelfesten? Hi hi. Jag vet, jag kanske har lite märklig fantasi som får såna ‘syner’. Men alltså, tänk dig Nobelmiddan när allt ska vara så där perfekt, kan du se hönsen sitta där? Eller, sitta och sitta… snarare totalt ta över! Klampa, sprätta, flaxa, krafsa, välta, skramla, krascha, slafsa, klafsa, skvätta och FROSSA! Och så allas fasansfulla blickar!😉

regn-hons1
Men den mesta tiden höll vi oss förståeligt nog inne idag. Jag brukar lägga lite vete, havre eller solrosfrön i denna bytta, plus lite här och var så de har att göra en stund. I den finns alltid snäckskal och smågrus. Det är egentligen ett fodertråg för golvet men det går liksom inte att ha sådant där (ja, du vet) så M har skruvat upp den på en liten bräda på väggen istället. Praktiskt! Inget spill och krafsande! Till och med ganska prydligt, får nog ta tillbaka det där med bordskicket… förlåt.

Single Post Navigation

Kommentera

