Blogg om höns och lantliv

Fågelinfluensan

hona-med-kamm
‘Men, mmm, vad gäller nu då? Får vi inte var ute mer?’
Undrar Kira på bänken i trädgården…

Har fått en del frågor ang. fågelinfluensan och vad som gäller för hobbyhöns och jag tror att många oroar sig så jag tänkte att jag får skriva lite om det.

Jag pratade med Jordbruksverket idag och fick lite råd. Än så länge har inget fall upptäckts i Sverige, utan i Storbritannien, Tyskland och Holland. De fall man hittat har varit mest andfåglar på kommersiella gårdar samt några vilda andfåglar och flyttfåglar. Det råder låg risk för fågelinfluensa i Sverige men för att förebygga smitta ställs kravet att kommersiella besättningar hålls inomhus, tills vidare. För hobbyhönsägare finns inget sådant krav eller skyldighet men de rekommenderar att mat och vatten hålls inomhus eller under tak utomhus, utan åtkomst för vilda fåglar (detta rekommenderas alltid med tanke också på salmonella m.m). De måste inte vara inomhus i nuläget eftersom de bedömde risken vara låg om de var i hagen eller i inhägnad trädgård men ett tak över hagen samt finmaskigt nät så vilda fåglar inte kommer in är bra som förebyggare.
Den sort som hittats i Europa är smittsam och farlig för fåglar men är inte samma sort som människor dött av i Asien.

Utefter det jag läst och kollat upp känner jag personligen ingen jätteoro utan låter hönsen vara som vanligt tills vidare. Hönsen mår ju inte bra av att vara inne flera månader heller, kanske till och med i onödan, så jag tycker det är bättre att ta in dem sen när risken ev. höjs till våren. För eftersom vi haft så mild vinter finns nämligen många flyttfåglar kvar i landet och de som är iväg återkommer inte förrän till våren, så jag tänker att de fåglar som passerar här troligtvis i dagsläget inte bär smittan. Jag ska självklart följa detta men hör du något nytt är jag jättetacksam om du meddelar mig! Jordbruksverket kommer uppdatera sin sida allteftersom och om risken ökar kommer vi så klart ta in våra höns.

Däremot skulle skulle jag absolut undvika hönsbytardagar, utställningar, besök på andra hönsgårdar/hönserier eller att flytta höns på något sätt (egentligen generellt men i alla fall nu).

Det var lite om hur vi gör och tänker kring det. Hur gör du och hur känner du? Har du gjort en vildfågelsäker hage (kanske kan få bilder att dela i bloggen!)? Har du dem inne och hur gör du för att sysselsätta dem på bästa sätt där? Höns är ju inne mer på vintern så kommentera gärna och dela med dig av tips för innevistelse!

Mer att läsa finns här:
Jordbruksverket

 

Single Post Navigation

3 thoughts on “Fågelinfluensan

  1. Det var ju en jättebra nyhet! Jag hade fattat det som om hobbybesättningar också skulle hållas inomhus/i rastgård. Men då funkar det att släppa ut dom i inhägnad trädgård alltså?? Tyckte inte Jordbruksverkets sida var jättetydlig…Har haft mina höns inne nu sedan den 19 Nov och dom håller ju på att bli tokiga!

  2. TACK för detta inlägg! Jag har haft min lilla flock på 8 individer inne, men nu får de komma ut!
    Har ju ordentligt instängslat med tak också. Stimulans inne i hönshuset vore ju bra, men vad skulle det kunna vara? Mina hönor är nu retliga och på varandra i brist på annat…

  3. Jag tycker nog att man kan ha dem ute men jag vill inte rekommendera åt nåt håll utan ville med ovan mest dela med mig av det jag hört, och berätta hur jag gör och känner med våra. Jag kan tyvärr inte säga att det är riskfritt ute, man får själv avväga sin situation…

    Enl. Jordbruksverkets sida gäller för hobbyhöns skyddsnivå 2, dvs höns ska vara inomhus och i andra hand ute med tak, samt skydd mot att andra fåglar kommer in i hagen. Mat och vatten ska stå utan räckhåll för vilda fåglar.

    Men nån skyldighet finns alltså inte, enligt tel.samtalet igår (såsom på kommersiella gårdar). Och när jag pratade med dem sa de att det ändå är så pass låg risk om de skulle vara i hagen och när jag frågade om att gå fritt sa de att inhägnad tomt i så fall var det bättre än utan. Antagligen för att inhägnad tomt minskar risken att hönsen springer över till andras tomter eller att andra (andfåglar el. höns) promenerar in. Kanske är det generellt högre risk om man bor nära någon gård med fåglar eller har vilda andfåglar i området.

    Skulle man hitta en död fågel – egen eller vild – bör man ringa SVA så bedömer de om den ska skickas in för provtagning eller ej. Det är viktigt att man kontaktar dem så att ev.smitta då kan spåras och begränsas.

    Svårt att veta hur allvarligt man ska ta detta med influensan… Vi får ha lite koll allihop och hoppas på det bästa! Och som sagt hör ni nåt nytt – bra eller dåligt – meddela mig gärna!

    Vi håller tummar, tassar och klor här att det inte blir nåt fall i Sverige och att allas höns får vara friska!🙂

Kommentera

