Blogg om höns och lantliv

1:a Advent

advent1
Ute blommar margeriterna fortfarande för fullt trots att det nu blivit kallt. Och vinter på riktigt. Vet inte hur de kan blomma så länge, de brukar vissna i oktober… Om man inte hade haft minusgrader hade de kanske kunnat blomma hela året! Skulle väl vara den enda fördelen med den globala uppvärmningen, och att slippa kyla och halka. Och slask.

adventsfonster1
Lite rester från trädfällningen hamnade i denna kruka.

adventsfonster
Inne har jag just tagit fram det lilla julpynt vi har, jo det finns nog någon liten tomte nånstans också. Lite lagom räcker tycker jag – några fler ljus, någon stjärna, några saker i rött och lite kvistar. Mindre att ta fram, mindre att plocka bort och mindre att förvara! Och så gillar jag när det inte blir för ‘julig stil’ på det hela. Julgardiner och annat avancerat pynt är inte riktigt vår grej.

advent
Apropå rött hittade jag den där lilla grejen till höger som jag tyckte passade in, vad det nu är, hhmm. Mamma rensade nämligen nyss i våra grejer från förr och vi systrar fick gärna ta det som var vårt. Förstår att man inte kan spara på allt, vi är dessutom många syskon så det blir ju rätt många lerklumpar, teckningar och udda figurer… Det stog inget ingraverat namn under men nån sa att den var min och jag lyckades inte skänka bort den så den får väl vara här… Ungefär: ‘Titta vad jag har gjort i slöjden’! ‘Nämen åh, vad fin (fast vad är det?😉 )!’

Sanningen ligger i betraktarens öga heter det ju så vi kan väl säga att det är nåt som hör till julkrubban eller så…

advent5
Krubban ja, här är den… höns igen…Vad annars liksom? Men visst är den fin? Och så kan man ha den framme hela året. Du får lista ut själv vem som är vem…
Några fina ljushållare och några av mina egna vykort fick också vara med.

Vykorten hittar du förresten här om du vill sprida positiva djuretiska tankar:
www.guarda.se

Ha en trevlig söndag!

Single Post Navigation

Kommentera

