Blogg om höns och lantliv

Hållbart

miljovanliga-resor
Den här väl använda, robusta och trogna följeslagaren tar jag när jag har ärenden ner till ‘byn’ (ca 1,5 mil). Som idag, till tandläkaren. Ibland blir folk förvånade över hur vi klarar oss med ‘bara’ en bil. Men trots att vi bor på landet och behöver bilen till närmaste större ort klarar vi oss bra. Med lite planering, vilja och en bra cykel går det faktiskt! Fast det är klart, svårt att ta med höns eller hundar på den… eller…? När jag gick i sjuan och hade prao på en skola tog jag en dag med familjens tupp dit och han fick vara med oss hela dagen i klassrummet. Roligt för barnen att lära sig lite om djur! Jag fick ta bussen dit och chauffören såg rätt fundersam ut när jag frågade vad biljetten för en tupp kostar…😉.

Visst kan det bli lite bökigt med kommunikationerna ibland när man bor på landet men Magnus har möjlighet att jobba hemifrån ibland och ifall det skulle krisa har vi flera grannar som är hemma på vardagarna. När jag bodde i stan cyklade jag varje dag till jobbet, året runt (förutom vid dåligt väglag). Billigt, miljövänligt och bra vardagsmotion! Också smidigt och fritt från köer, för om det t.ex skulle stå en grävskopa på cykelbanan är det ju bara att köra lite på trottoaren (eller nån annanstans!). Den har inte kostat mig mycket heller, trots att den är sliten har jag bara behövt byta lite grejer. Jag gillar saker som håller! Tycker ibland det känns jobbigt att behöva köpa nytt.

Nuppe kollar in tekniken. Hur många växlar kan det vara? Kira och Kajsa kollar in säkerheten. Är hjälmen tillräckligt bra? (Kanske är lite typiskt manligt resp. kvinnligt tänk?…hhmm).

Dagens tacksamma:

1. Att jag inte hade några hål i tänderna
2. Att cykeln hållt så många år trots att jag slarvat med skötseln
3. Att jag har en händig sambo som bytt kedja och krans på cykeln så jag slipper köpa en ny
4. Att vi bara har EN bil (😉 )

 

Single Post Navigation

Kommentera

