Blogg om höns och lantliv

Trädfällning!

falla-trad
Sentimentalt eller brutalt?
Ja, jag kan i alla fall bli lite sentimental när jag ska avgöra vilka träd som ska bort. Magnus bad mig gå runt och markera de träd som skulle ner och jag nojade mig ett tag, men till slut så… Hoppas det blir bra nu. Ett tips för dig som har svårt att bestämma dig är att överväga för- och nackdelar. Jag tänkte såhär: Fördelarna med att ha dem kvar är att de är fina, kändes taskigt på nåt sätt att bara meja ner och så risken att man ångrar sig. Men fördelarna blev fler – vi får mer kvällssol, de kvarvarande träden intill kommer må bättre och gräsmattan just här kommer må mycket mycket bättre. Sen bör man kanske ändå inte ha stora träd för nära huset med tanke på stormar. Så då kopplade jag bort känslorna och då var det bara att markera och köra. Jo, jag kan erkänna att jag bytte band några gånger innan…

falla-hoga-trad
Nej, jag hade inte blivit nån bra skogshuggare… Dessutom har jag lite fobi för läskiga maskiner som låter mycket… Så det är tur att man har en sån duktig, arbetsvillig och hjälpsam svärfar! Magnus var inte sen med att ta i han heller! Och svärmor!

tradfallning-med-rep
Svärfar sågade, jag och svärmor samlade ihop ris och Magnus drog också ett strå till stacken (eller😉 ). Vi fyra jobbar jättebra ihop. Ett perfekt team och så har vi roligt samtidigt! Det blir bättre resultat om man trivs!

Den jättehöga viden längst till höger, bredvid hönshagen, ville Magnus ta ner för den tar allra mest kvällssol. Men att kapa ner den tyckte jag blev för brutalt så vi gjorde en kompromiss, ibland finns det nämligen andra lösningar…

falla-trad-med-lina
Vi bestämde oss för att kapa den en bit upp, då behåller man lite skugga/skydd för hönshagen och kvällssol. Men hur gör man det utan att mosa hagen som står precis intill? Eller riva ner halva björken bredvid, som vi ville spara? Jo, svärfar har lösningar på det mesta! Med kraftiga band i grenarna som också fästs i ett annat träd, stege, skicklighet och lite tur föll de alla snyggt utan att förstöra något. Glad att allt gick bra!

videtrad-falla
Jag var rädd att det skulle se för sterilt ut om vi kapade dem i samma höjd så jag föreslog denna lösning. Och det blev väl inte så dumt? Sen kommer det förhoppningsvis lite nya skott så det blir mer som en busk-vide än ett högt träd. Magnus blev också nöjd🙂.

tradfallning
Vi har också tagit ner träd i ‘kärret’ så totalt blev det kanske 50 träd. Blir ju en del grenar, stockar och ris som ska släpas och samlas ihop… Och ved på sikt!

falla-trad-med-rep
Hönsen såg lite skeptiska ut men men… Vi ska ju bara fixa till lite så blir det nog bra det här.
Mer bilder kommer snart…!

Single Post Navigation

Kommentera

