Blogg om höns och lantliv

Tacksamhet

CRR
Visst finns det alltid saker att muntras upp av? Jag är en sån som lätt blir glad, också för små saker. Som t.ex idag när jag plötsligt fick syn på mitt eget foto i den här hönskalendern! Såg av en slump denna bild på facebook där jag följer Minneapolis ‘hönsräddare’, Chicken Run Rescue. De säljer kalendrarna till förmån för höns som behöver vård och nya hem. Kul överraskning!

En annan rolig sak denna helg var att vi i fredags var på soppkväll hos en granne, de hade bjudit alla grannar här på vår väg så det var rätt många… Trevligt! Inte nog med det hade de gjort en vegetarisk soppa, för allihop! Eftersom de vet att jag inte äter kött tyckte de att alla lika gärna kunde äta samma. När jag sa att jag tyckte det var gulligt gjort sa de att ‘jo, men man ska ju äta mer vegetariskt, det är det rätta nu’ (!). Så himla bra och sunt tänkt! Och omtänksamt, för visst är det trevligare att inte känna sig ‘specialbehandlad’ vid middagen?

Jag är också glad över att vi har så många trevliga grannar :-).

foto
En annan sak jag är jättetacksam för just nu är att det gick så bra med Andruska i tisdags. Gluggarna läker fint och hon är helt som vanligt trots 4 utdragna tänder – så pigg och glad! Kanske är det till om med en lättnad för henne… I alla fall är det det för matte! Jag hoppas verkligen att hon inte lidit av detta.

Apropå mat, så hade vi glömt köpa fikabröd till helgen men hittade en stor tårtbit från Magnus kalas i frysen. Titta, jag hittade en tårta, liksom! Och ja, tårta blir nog bara ännu godare när den varit fryst!

foto-angar
Och så är jag glad för att vi fick lite sol på vår härliga långpromenad idag. Både vi och vovvarna älskar långa rundor i naturen och på mysiga vägar.

margeriter
Och så är jag glad över att det fortfarande blommar! Hade lite sommarkänsla med hönsen här i morse…

Kanske låter klyschigt och simpelt, var glad för det du har och bli lycklig. Men jag tror att enkelhet och tacksamhet är bra grejer. Även om man får träna på det. Tänker man efter finns det ju massa saker att vara tacksam för varje dag och att rabbla upp några varje morgon är en superbra vana. Man börjar liksom dagen på rätt sida och då fortsätter den också gärna i ett positivt flyt.

När man varit orolig för nåt inser man sen hur glad man är att det gick bra, man får lite perspektiv. Men rätt snabbt börjar man tänka på saker man är mindre nöjd med och vill ha mer… Det är väl mänskligt. Men jag tror att man vinner mycket på att kräva mindre och att uppskatta små vardagliga saker (eller större saker för den delen som att alla i familjen är friska eller att man har ett jobb) för det är det som påverkar humöret.

Vad är du tacksam för idag? 

Single Post Navigation

Kommentera

