Blogg om höns och lantliv

Tandborstning på hund

tandborstning-hund
Andruska myser i soffan efter sitt veterinärbesök. Nu var det andra gången hon fick tandsten borttagen. Hon hade nämligen tandsten, men också mycket emaljskador på tänderna (de går inte att åtgärda) när hon kom till oss 2012, så då fick jag rekommenderat av vetten att boka tid för munsanering. En tand behövde då också dras ut. MEN ingen röntgen gjordes då, vilket jag funderat över på senare tid. Det borde gjorts tycker jag eftersom hundar med emaljskador har ökad risk för tandproblem (vilket jag fick veta nu).

Senare tid har jag tänkt mer på hennes tänder och alltså övervägt denna tandstensborttagning men så oroade jag mig för risk med sövning och om det kanske är onödigt. Kanske räcker det att borsta? Man vill ju inte göra nåt i onödan med sin lilla älskling. Så vände och vred jag på detta ett tag. Frågade hundkunniga människor och fått höra att om det är illa så märks det – blöder, är svullet, rött, varar, luktar eller att hon t.ex bara tuggar med en sida. Men av dessa symtom hade jag bara märkt lite rött och ibland lite blod när jag borstade. Jag frågade vetten vid senaste vaccineringen eftersom det då var rött på ett ställe och hon sa att det är bara att borsta på. Så jag har varit nogare med det efter det, även om jag slarvat lite… Men oron fanns kvar, även om tandköttet var rosa och inte heller inte mycket tandsten. Jag läste på om hundars tänder och det var bl.a en veterinär som påpekade att man inte alltid kan se med ögat om någon tand är infekterad utan det är röntgen som gäller. Man kan heller inte förlita sig på att hunden t.ex äter på annat sätt vid tandproblem. Och då bestämde jag mig för att boka tid. Jag begärde nu även röntgen, på alla tänder! Orolig var jag, men glad över att äntligen vågat ta tag i det.

tandborstning-hundar
Jag kan säga som såhär, jag är enormt lättad att jag litade på min känsla för nu var det 4 tänder som behövde dras!! Samtidigt är jag ledsen för att hon kan ha lidit av detta och det kan ha funnits i åratal. Hade jag vetat det jag vet nu hade jag bett om röntgen då, 2012. Man antar ju liksom att veterinären förselår det han/hon tycker är rimligt (vilket det var i hennes fall). Jag vet att många kliniker ägs av riskkapitalbolag och de möter kanske ofta skepsis och kritik eller t.om förlorat kunder för att de tar överpriser eller föreslår ett extra besök/åtgärd. Men alltså, jag VILL faktiskt väldigt gärna bli påprackad saker! Om det är för hundens bästa! Det är ju snällt att de visar hänsyn till mattar och hussar men borde inte hundens säkerhet komma före rädsla för kritik? Man kan ju i alla fall alltid fråga/erbjuda/förklara! Det får mig att undra vad det är för folk denne veterinär har erfarenhet av, alltså om man inte har råd med den dryga tusenlapp extra som tandröntgen kostar ska man nog inte ha hund… eller ens nåt djur… suck! Blir rädd när jag tänker på folk som inte har någon buffert för sina djur. Sen är det såklart fel om veterinären prackar på onödigheter men när det är för djurets bästa behöver man ju verkligen få förslag på lämplig vård…

Men jag är förstås också jätteglad, tacksam och lättad över att allt gick bra. För visst är man rätt nojig när det är nåt med djuren? Och de har gjort ett utförligt jobb, jag fick bra råd och de tog sig mycket tid så jag är ändå nöjd. Nu återstår kurering – mjuk mat och antiinflammatoriska tabletter i 10 dagar samt inga tugggben på några veckor.
Och massa kärlek från oss!

tandborta-hund
Nu har jag skaffat en dubbeltandborste som ska vara riktigt bra och jag tänker borsta VARJE dag! Fingertandborsten funkar bra men blir rätt tjock i hundens mun. Den dubbla är nättare. Man kan också ta en vanlig barntandborste. Eller med fördel eltandborste för de som kommit så långt! För det här med att vänja hunden är inte alltid det lättaste… men en microfibertuss är bra i början för den brukar hunden acceptera. Men den ersätter inte tandborstningen.

Det här med borstning är inte bara för att förebygga tandköttsinflammation, tandsten och tandlossning utan minskar också spridningen av bakterier som annars cirkulerar vidare i kroppen (gäller oss människor också) och kan ha negativa följder på organ. Och som sagt, det går inte alltid att förlita sig på bara borstning, finns det redan tandsten tas den inte bort med borstning utan man behöver sanera för att borstningen ska få bra effekt. Sen finns det ju massa åsikter om detta med borstning men veterinärer rekommenderar i alla fall borstning varje dag. Dentastix, tuggben, tuggrep m.m är bara bra komplement. Jag frågade en annan veterinär om kosttilsskott som minskar plack men det rekommenderades inte pga inehåll av jod.

Ville bara dela med mig av detta för jag vet att många är osäkra på det här med tandvård för hund… Och du som är osäker – boka tid för munsanering men be också om röntgen, i alla fall om din hund är i riskgruppen. Vissa raser får också mer tandproblem. Man kan också passa på att be om tandröntgen i samband med att hunden sövs vid ett annat tillfälle.

Mer om tandborstning:

http://www.cesarsway.com/dog-care/dog-health/7-tips-for-doggie-dental-care

Single Post Navigation

Kommentera

