Blogg om höns och lantliv

Frukost hela familjen (nästan!)

parakiter-o-godis
Mysiga, långa helgfrukostar gillar jag!
Eftersom våra hönor inte värpt på länge (pga ruggningen) fick vi ägg av en granne. Deras hönor värper som du ser rätt små ägg, de drunknar lite i koppen… De har olika raser och just dessa är nog från silkeshönsen. Vi äter inte så mycket ägg men det är ju gott att ha på helgerna.

parakiter-kvistar-koket
Under helgen när vi brukar sitta sådär länge i köket på mornarna brukar vi lyfta in hela fågelburen dit så de också får vara med på ett hörn. Ja, visst är vi lite nördiga 😉 men djuren är liksom våra barn. Och parakiterna tycker det är roligt som omväxling att få tjattra lite med oss härute.

parakiter-o-hundar
Och så hade (hade, ja!) vi en hopsamlad hög pappkartonger som vi tänkte åka och slänga idag som någon tyckte var rolig att rasera… Atlaz gav sig på Dentastix-kartongen, undras varför han valde just den…?

parakiter-o-hund
Lilla gumman är mer försiktig, hon kollar först vad Atlaz gör (om man får eller ej) och tar sen efter. Så eftersom han började att ta den (och det var tydligen ok) och dela den i delar så fortsatte hon med resten – att göra konfetti… Ganska billigt nöje egentligen, en kartong – javisst.
(‘Det var inte jag matte’).

parakiter-losa
Sådär! Hundarna är rastade och har fått mat, hönsen är utsläppta, husse och matte har fått frukost och fåglarna har åkt in i sitt rum igen och fått sitt. Nu ska jag gå och samla in alla papperssmulor från vardagsrummet och ta tag i allt som ska rensas och slängas. Visst är det förresten skönt att rensa undan grejer?
Ha en riktigt skön söndag!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Frukost hela familjen (nästan!)

  1. Hej! Jag behöver en ny bur för mina parakiter =D Nu hade jag sett din och måste efterfråga: var hade du köpt den? Vore kul, om du vet det.

  2. Hej!

    Jag letade först på nätet, kollade oxå på Jordbruksverkets hemsida vilka mått parakiter ska ha enligt lag, minns inte dem nu men det kan du kolla på deras hemsida om du vill. Jag ville ha lite större bur än så men det var svårt att hitta. Till slut hittade jag en på ca 115 x 77 x 70 cm på Arken Zoo i Kungsbacka (det var 2007) så det fick duga. Du kan ju kolla i några Zooaffärer – Arken, Grizzly m.m, om de inte har en sån stor bur hemma fråga om de kan beställa in en till dig.

    http://www.zoomassan.se

    Lycka till!

Kommentera

