Blogg om höns och lantliv

Vilt, faror, kött & jakt

alg
Den här fotade Magnus häromveckan… Vi har mycket vilt här, speciellt rådjur. Igår skrev jag om faror för höns och deras vanligaste fiender – räv, mink och hök. Men visst finns det viss risk i naturen för oss människor också – älg, vildsvin, fästing, huggorm. Fast nu när älgjakten börjat tror jag det är större risk att bli skjuten än attackerad av en älg… Fast ändå minimal risk antar jag, men man behöver kanske inte ta den där hellånga bruna ullkappan och den där pälsmössan på när man ska ut i skogen… (fast päls skulle aldrig falla mig in att ha!). Men jag läste i GP idag att en jägare råkat skjuta en cyklist! Han skyllde på att han trodde det var en kanin, ähum (sånt kan ju få en liiiite osäker…eller är de lite lika trots allt?).

Jag gillar inte jakt, tycker inte det är matcho eller coolt. Däremot är det coolt när folk har empati för djur och vågar visa att de bryr sig. För djuren har ju ingen egen talan eller chans att välja. Men allt är relativt, att folk väljer viltkött tycker jag ändå är bättre än att köpa kött från industriellt uppfödda djur, om man ser det så. Ungefär som att välja lamm eller kor som fått gå fritt på stora fält och slipper transporter, istället för att välja gris som fått gå på betonggolv inomhus. Som man levde förr med egenuppfödda djur känns också sundare om djuren haft det bra, men jag har ändå svårt att förstå hur man kan välja att döda sina djur…

Kycklingindustrin är värst – de är flest, de är minst, de är mest sårbara och de behandlas sämst. Jag måste titta bort när bilder från ägg- eller slaktindustrin cirkulerar för jag mår så dåligt av det. Jag känner deras ångest och tristess. Känns ofattbart att detta extrema utnyttjande får existera. Över 100 000 slaktkycklingar dör bara i transporter varje år! Absolut oacceptabelt tycker jag! Man undrar liksom hur det kan vara ok, alltså rent lagligt, att utnyttja andra kännande individer så totalt för ekonomisk vinning. Det tragiska är att allt lidande faktiskt sker helt i onödan. För ingen behöver ens äta kött, särskilt inte de mängder vi äter i detta land. Många tänker inte på det men det är ett VAL vi har. Det finns allra minst anledning att äta kyckling – som ändå mest innehåller vatten, hormoner, antibiotika, bakterier och annat gojs.

Nä, nu har jag pratat av mig, alltid när jag påminns om hur eländigt industridjur har det vill jag göra nåt. Jag vet att många känner denna frustration.
Några av mina tips på hur du kan göra skillnad finns här:

djurvanliga-val

Låt oss sträva efter ett djurvänligare samhälle!
heart

Single Post Navigation

2 thoughts on “Vilt, faror, kött & jakt

  1. Jag har sedan jag slutade äta kött 1979 många många gånger fått beskriva anledningen. Visst är det bakvänt! Det borde ju vara de som äter djur som ska redovisa sina skäl för det valet. Det har tagit många år innan jag insett det, konstigt nog.

    • Javisst, är det så! Lika rimlig som frågan är varför man inte äter kött är frågan varför man äter kött. Trots att den inte ställs så ofta åt andra hållet… För det är ju ett val och det går lika bra utan. Och sen är ju dessutom vegetarisk mat bättre för miljön m.m så det finns bara fördelar. Och idag har vi sånt enormt utbud med olika slags mat och det blir bara större och större så det är ju väldigt lätt jämfört med förr att hitta vegetariska middagsalternativ.

      Tack för att du gör skillnad!
      Hälsn. Katarina🙂

Kommentera

