Blogg om höns och lantliv

Farliga tider

hons-rovfagel
Hösten är här och därmed också större risk för rovdjur, även om hönsen är uppmärksamma och bra på att hålla koll. Jo, för ni som har höns känner säkert till det där speciella lätet som de har för att varna varandra när de sett nåt misstänkt ovanför: Ggrrroooooo. Så när man hör det ljudet ska man stå blickstilla, lägga huvudet på sned och titta upp i luften (bara så ni vet!). Ofta är det tuppen som varnar men jag hör ibland hönorna också. Att ha tupp är bra, för i allmänhet har han lite mer koll på faror.

hons-rovfaglar
Vilka faror finns då för hönsen? Jag kan inte alla rovdjur men jag vet i alla fall att i slutet av november och några månader fram är höken och minken mest aktiv. Minken jagar mest nattetid men jag har tyvärr sett den i somras också, mitt på dan vid vår grusväg, så det är nog alltid lite osäkert när den finns i krokarna. Duvhöken är den värsta luftburna faran. Den syns oftast vid förmiddag-lunch. Ska nog mycket till att ormvråk eller andra rovfåglar tar höns men man kan nog aldrig säga aldrig. Räven är aktiv hela året, även mitt på dagen, men jagar helst gryning och natt.

En vilsen jakthund är också en risk just nu eftersom det är jaktsäsong (annars också förstås om det finns slarviga hundägare i området), bra att veta. Då är det en ju stor fördel med att ha inhägnad trädgård.

Så rent generellt, under sen höst och vinter bör man alltså ha extra koll när hönsen går lösa i trädgården. Är hönsen i hagen bör det inte vara någon risk för rovdjur så länge man har ett stabilt nät som är nergrävt en bit och grus runt om (eller kanske stenar) samt alltid stänger in dem på kvällen. Huset ska förstås vara en trygghet för dem – utan springor, hål eller murkna plankor som kan bearbetas av gnagare. Maskorna på nätet i hagen borde vara max 6 cm. Är osäker på minken, hur stort den kan gå igenom. Nån som vet? Jag läste att på minkfällor ska ingångshålet vara 7 cm, antagligen för att den inte kommer in vid mindre och vid större kan t.ex katter gå in. Så gränsen borde vara där nånstans gissar jag. Eller, nån som vet?

Att det finns så många faror är det enda negativa med att ha höns tycker jag! Man vill ju ha dem fritt och harmoniskt gåendes i trädgården (de behöver ju också allt matnyttigt de hittar där) men man vill ju heller inte bli av med nån… Men det med faror beror ju förstås också på var man bor. Hur resonerar du kring detta med rovdjur? Hur gör du för att hålla dina höns i säkerhet, vad funkar och inte?

Single Post Navigation

Kommentera

