Blogg om höns och lantliv

När är det läggdags?

honsbilder3
Idag har vi varit både här och där men de flesta har nu gått och lagt sig – Nuppe, Kira, Kajsa, Dora och Rova. Vårt gäng går in redan vid vid 16-17-tiden trots fint väder! Lite senare på sommaren, men ändå tidigt om man jämför med grannens höns som brukar vara ute på gården mycket längre. Kanske har olika flockar olika rutiner…
Hur gör dina?

honsbilder
Dino och Rova är däremot alltid uppe lite längre. Dino ser lite fundersam ut nu när även Rova gått in och vankar avvaktande fram och tillbaka. Ser sig omkring, kollar vad jag gör och är uppmärksam på eventuella faror. För det kan ju vara en risk att gå själv ute på kvällen (inte för matte direkt men…).

honsbilder1
Vackre vinröde Dino och höstliga röda pionblad…

honsbilder2
‘Ska jag gå in nu matte, eller kan jag vara ute lite till? Ehh, hur verkar det?’

honsbilder4
‘Aaahhhaa, lite till gick visst bra. Ska bara gå här lite då mmhmm…’
Dino är allt väldigt speciell tycker jag.
heart

Single Post Navigation

4 thoughts on “När är det läggdags?

  1. Vilken underbar blogg du har! Är själv nybliven (i juni) hönsägare och så otroligt förtjust i mina pullor. Nu i helgen är det vinterbonade hönshuset klart och vi har tittat mycket på ditt fina hönshus.

  2. Mina höns går in och lägger sig strax innan kl 19 nu. I somras la de sig strax innan kl22. Men jag har ju ingen tupp som bestämmer här🙂 De är ute tills det börjar skymma helt enkelt.

    • Tack Maria🙂. Ja, kanske är det så att tuppen lockar in dem när han tycker det är läggdags. Men många styrs nog av gryning och skymning också och säkert är det lite olika från dag till dag beroende på väder samt årstid förstås.

Kommentera

