Blogg om höns och lantliv

Lantlig morgon

lantlig-morgon1
En ny dag på landet. Eftersom Atlaz är med Magnus på jobbet idag är det bara jag och Andruska hemma (och så hönsen & fåglarna förstås).

lantlig-morgon
Brukar räcka med en kort prommis längs grusvägen så här på morronen, en längre tar vi alltid vid lunch. Här finns massor av mysiga slingor i varierande längd och terräng så det är bara att välja en som passar för dagen.

lantlig-morgon2
Sen är det dags för hönsen att komma ut, mat till Andruska och fåglarna och sen frukost till mig.

morgon-pa-landet
När vi är tillbaka brukar jag säga ‘hönsen!’ till Andruska medan jag släpper henne lös. Då springer hon glatt före mot hönshuset. Hon kan rutinerna precis!
‘Här är det matte!’

lantlig-morgon4
Hon är så klok, medveten, snäll, tålmodig, alert, lyhörd, glad och pigg. Och så otroligt fin! Hon är en sån underbar hund! Hon älskar att vara utomhus och följer entusiastiskt med på alla slags promenader. Men också jättenöjd med att bara ligga och filosofera i trädgården i flera timmar.

Single Post Navigation

4 thoughts on “Lantlig morgon

  1. Det är så trevligt att läsa din blogg som jag ramlade över när jag sökte på nätet efter inspiration om bygge av hönshus. Att det var reklam för organisationer jag sympatiserar med var ett plus. När jag såg foton på den mindre hunden kom tanken ”gatuhund?”. Har två egna från Hundhjälpen respektive Dogrescue. Och jag håller med om det du skriver om din hund idag: ”Klok, medveten” etc. Så vi har gemensamma nämnare. Få se om vi kan få till ett hönshus snart också.

    • Hej Ulla,

      Så roligt att du gillar bloggen! Ja, det stämmer, Andruska är från Rumänien! Hon är alltså en f.d gatuhund som kom hit via Hundhjälpen. Vad roligt att du också har rumänska hundar! Visst är det något speciellt med dom? Jag är så oerhört nöjd med min! Att adoptera henne är något av det bästa jag gjort. Är också väldigt nöjd med Hundhjälpen – bra ordning på allt och bra kontakter, så det känns bra att göra lite reklam för dem, och annat bra, här i bloggen🙂.

      Hör av dig om du behöver hjälp med hönshuset, jag hjälper gärna till om jag kan.

      Vänliga hälsningar
      Katarina

      • Mina hittehundar är nummer två av tre vi haft. Den första, Brandy, var också från Hundhjälpen och var cirka sju år när hon kom 2007, kuvad och helt utan förtroende för människor. Det tog lång tid innan hon lättade på sin sköld och vågade visa glädje och så småningom börja leka. Att som människa få uppleva hennes små små steg mot välmående var fascinerande och hjärteknipande. Första tokrusningen när hon släppte loss och var på väg åt flera håll samtidigt är ett minne som etsat sig fast. Hon slutade sina dagar för tre år sedan i en cancersjukdom efter fyra år som värdefull familjemedlem. Innan dess, 2008. hade vi skaffat Hasse (Albin) från Hundhjälpen och efter en tid med bara en hund kom Greta från Rumänien via Dogrescue i januari 2014.Både Hasse och Greta är omhändertagna som halvdöda småvalpar och har tillbringat två respektive tre år i hägn i Rumänien. Fantastiska hundar med något slags allvar i själen. eller så är det bara vad jag själv läser in i dem eftersom jag vet hur nära död och lidande de varit. De berikar oss och ger oss glädje och samhörighet så jag tycker också att det är något av det bästa vi gjort att skaffa dem.
        MVH Ulla i Gästrikland

  2. Tack för din berättelse! Härligt att höra att du tagit dig an tre stycken rumänska hundar. Min Andruska hade fångats in av hundfångare och slängts in i en övergiven gammal byggnad ihop med massa andra hundar. Där skulle de alla avlivas. Så fruktansvärt. Hon räddades i sista sekund av Save The Dogs personal. Jag är så glad för henne! Att få uppleva när hon lite osäkert och gradvis började ta för sig av livet är så rörande!

    Känslan när man lyckas göra skillnad är fantastisk och ger så mycket glädje! Jag är väldigt tacksam Hundhjälpen för min underbara hund och deras jobb med alla gatuhundar.

    Mvh Katarina

    http://www.hundhjalpen.se

Kommentera

