Blogg om höns och lantliv

Sommar=blommor

perenner-hons
Efter alla skurar och åskoväder som härjat här blir man påmind om att sommaren börjar ta slut. Men trots allt är det fortfarande en massa som blommar!

perenner-hons1
Lavendel har vi lite här och var. Jag brukar plantera ut dom när de blommat färdigt i sina sommarkrukor, så blommar de i rabatten istället (rabatt och rabatt men…) året efter. Ja, man kan väl säga att jag börjat samla på dom. Egentligen är inte lila eller blått någon favoritfärg här men av någon anledning kan jag inte inte få nog av lavendel…

perenner-hons2
Och så dessa rosa, som blommar jääättelänge intill staketet varje sommar. De är fina efter blomning också för de förvandlas till såna där roliga ljusrosa ‘bomullsplymer’… Finns även intill hästhagarna här. Tacksamma och tåliga.
Nån som vet vad det är för sort?

perenner-huns-husdjur
Lavendel och sten är en riktigt fin mix tycker jag!

Single Post Navigation

6 thoughts on “Sommar=blommor

  1. Härligt med lite solsken, för både folk och fä. Ja, lavendel är vackert. Den andra blomman kallas tjärblomster eller rallarros.

  2. Annika Frick on said:

    Rallarros eller mjölkört heter den. Jag torkar den i knippen till hönsen.

  3. Berit Fransson on said:

    Den brukar kallas för rallarros då den ofta växer på banvallar

  4. Mjölkört kallas den också, och den kan man torka och ge till hönsen på vintern – mumma!

  5. Tack Annika, Berit och Anna! Vilket roligt namn – rallarros! Det kommer jag inte glömma🙂. Bra tips att torka till hönsen!

Kommentera

