Blogg om höns och lantliv

Olydiga höns!

kal-grasmatta
Magnus har börjat jobba igen och själv har jag lite halvt som halvt semester fortfarande eftersom det är så lugnt i butiken just nu. Så idag har jag haft tid att titta till dem så de kunde vara lösa många timmar. Andruska var med i trädgården hela tiden och hjälpte till att vakta dem (kan alltid hoppas iaf) och med balkongdörren öppen så hör jag förhoppningsvis misstänkta ljud. Men nu ska de in så Atlaz också får vara i trädgården. Busiga har de varit idag, de har rymt…

kala-flackar-grasmatta
…och ups, sandbadat där man inte får sandbada. Kajsa badar förnöjsamt, Nuppe assisterar. Magnus har precis lagt jord här för att jämna ut gropar i gräsmattan och plattat till så det ska sätta sig. Blir nog inte så glad när jorden flyger ut åt alla håll igen… Men vad gjorde jag? Tog mig tid att fota innan jag kallade bort dom, inte snällt, förlåt M… För och nackdelar finns med höns – som med allt. Fast väldigt få nackdelar får jag säga, om man inte är en pedant trädgårdsmänniska förstås, då kan det nog uppstå viss frustration… Fast då skaffar man kanske inte höns?

kala-honsryggar
Mysigt är det i vilket fall… Mycket fin jord tycker Kajsa. Lättbadad och luftig!

kala-flackar-hona-rygg
Man kan ju inte bli arg på en sån här sötis! När man ser så här oskyldig ut också…! Visst blev hon fin? Och så har hon sin välsittande ‘sadel’ på sig. Går utmärkt att bada och göra det man ska med den på. (Sadeln skyddar den kala fläcken höns kan få på ryggen av parning. Förra året behövde flera av dem sadlar men i år räckte det med Kajsa. Tupparna är mest på henne, men generellt är de mycket lugnare än förra året).

hons-fotspar
Och så har de skakat av sig jord i friggeboden… Någon har visst gått här också. Jord var det även på stolar och terass, upptäckte jag när jag skulle sätta mig och ta en skön lässtund med mellanmål där… Ni som planerar att skaffa höns – jag rekommenderar det verkligen men tänk igenom vilka platser hönsen inte får vara på (även med tanke på farliga saker och giftiga växter) och räkna med att det inte riktigt går att styra dem… Men det går faktiskt alltid att skärma av på något sätt. Det mesta går med lite planering och kreativitet🙂.

Single Post Navigation

Kommentera

