Blogg om höns och lantliv

Är du växtkunnig?

v-blom
1. Har oväntat fått lite nya växter på tomten i år… Tänkte höra om det finns någon här som är bra på växter och kan säga vad det är för sort. Jättesnällt i så fall! Roligt att veta men mest för att kolla om de är giftiga för hönsen.
Så vad är detta, ovan?

v-blomma
2. Och detta? Ser lite giftig ut på något sätt… Vild fingerborgsblomma?

v-blommor
Samma som ovan tror jag fast mörkare rosa.

vinbar-hons
3. Jag vet, vinbär, alltså lite koll har jag. Men lite lustigt att plötsligt ha fått en vinbärsbuske på tomten! Var kom den ifrån? Såg den första gången förra året men nu har den blivit jättestor. Både jag och hönsen är glada om det är vinbär MEN jag tänker att eftersom den är ‘vild’ kanske det finns giftiga sorter, typ som det finns falsk fläder. Vi har ju en ‘ny’ tomt så ingen kan ha planterat den… Någon som vet?

vinbar
Det ser ju verkligen ut som vinbär men kan man vara säker?

vit-blom
4. Och denna vita, vad är det? Tänkte först liljekonvalj men den ser annorlunda ut, även om bladen liknar. Och den doftar. Har sett dem i skogen också.

vit-blomma
Tack på förhand!🙂

Single Post Navigation

6 thoughts on “Är du växtkunnig?

  1. Berit Fransson on said:

    hej. Den första är en akleja en Nora Barlow- variant. Den andra och tredje är digitalis eller fingerborgsblomma (giftig för människor i alla fall)Att det sedan är vinbär kan du vara säker på. Säkert en fågel som ”släppt sig” där och det har grott, inte så ovanligt. Det sista är ekorrbär, vet inte om den är giftig. Googla på namnat.
    Ha en skön pingst.
    Jag har förresten ett hönshus på gång 8;5 kvadrat. Problemet är om det går att flytta utan att det blir plockepinn🙂
    /Berit

  2. Åh, oj, du kunde alla! Inte dåligt! Vilken tillgång att ha en växtkunnig här! Stort tack!! Vad glad jag är för min nya vinbärsbuske då🙂. De andra var giftiga, iaf för övriga djur, jag kollade på SVA:s hemsida. Fingerborgen var giftigast, så dom ska jag sätta nån annanstans. Så det var tur att jag kollade upp detta.

    Spännande med hönshuset, står det på plintar kanske det går att flytta, om inte det är el och så med… Lycka till hur som helst! Ha en skön helg!
    Bästa hälsningar
    Katarina

  3. Såg att du fått svar redan. Så jättesöt akleja, bara tacka och ta emot. Fingerborgsblomma är vackert, jag har sått iår och hoppas de ska gro.Vi har röda vinbär lite överallt på tomten. Säkert sått av fåglarna.

  4. Tack Lena!🙂 Vad roligt att det finns en till växtkunnig här! Ja, aklejan är jättesöt och har så fin färg. Den bara ploppade upp, har aldrig sett den tidigare år… Ha det fint. Bästa hälsningar Katarina

  5. Mia Hultgren on said:

    Hej! Vore jag dig skulle jag nog ta bort fingerborgsblomman för den är giftig för oss människor och det kan nog finnas risk för att den är det för hönsen också. Apropå den sista tycker jag nog att den ser ut att kunna vara vildlök, Är inte helt säker men i så fall är det bara att gratulera!

  6. Tack Mia!
    Jag ska ta bort fingerborgen eftersom den är en av de giftigare växterna, både för människor och djur. Aklejan växer vid staketet och de få som är innanför ska jag också ta bort.
    När jag visste namnen på växterna hittade jag flera av dem på SVA:s hemsida under giftiga växter för djur, mest tänkt för betesdjur men iaf, bra att ha:

    http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Foder/Giftiga-vaxter/

    Ha en bra dag!
    Vänliga hälsningar Katarina

Kommentera

