Blogg om höns och lantliv

Höns & faror

faror-honor
Idag har jag tagit mig friheten (och risken) att jobba inne några timmar med bara en blick på hönsen då och då. Man vill ju så gärna ha dem lösa i trädgården! Men så den där risken för rovdjur som alltid finns där… Dilemma! Det här med faror måste vara den enda nackdelen med att ha höns. Hur gör du med ‘lösgåendet’? Dela gärna med dig av tips och erfarenheter🙂. När jag tittade till hönsen förut idag tänkte jag först att nu har nåt hänt. Var är dom??
Jo, några var under bordet. Lugnt och harmoniskt. Ingen fara här inte.

faror-hons
Och några var här…
Jag hade altandörren öppen, då har man lite koll i alla fall. Man brukar höra om det är något galet, även om det då kan vara försent. Det händer, som idag, att man också hör konstiga dunsar… jag tittade ner från balkongen och där stog båda tupparna – på altanbordet! De tittade upp på mig och sen började Nuppe gala… knasbollar.

faror
Här kan man också hitta en… Dino hittar både skugga och småkryp här under bänken.
Jag hörde nyss om en som haft besök av duvhök, alltså i maj. Så man får tyvärr konstatera att risken finns året runt. Störst risk är dock i slutet av november och under december har jag hört, ofta förmiddag-lunchtid. Generellt större risk är det för rovdjur på vinterhalvåret. Det finns massor av knep – fågelskrämma, cd-skivor, speglar, hund i trädgården som lär avskräcka. Men hur säkert detta är vet jag inte. Erfarenheter? Säker kan man ju aldrig vara förrän man han hönsen bara i hagen och har gjort den supersäker… Det värsta man kan råka ut för är nog minken, den tar allt på en gång. Eller kanske en lösspringande jakthund. Minken är aktiv hela året och även på dagtid, även om det är sällan man ser den.

faror-honsen
Vi hade hönsen lösa hela våren, sommaren och hösten, flera timmar om dagen utan problem. Tills sista november, nej det tar vi inte nu, jag har bra flyt idag så jag vill inte tänka på det nu. Då i somras tittade jag i och för sig till dem ofta och om möjligt hade jag fönstret öppet. Gick jag nånstans stängde jag in dem. Däremot har jag undvikit att ha dem lösa tidig förmiddag och sen eftermiddag om jag inte är med, troligen större risk de tiderna.

faror-djur
Kanske är det mindre tänkbart att höken attackerar en större höna än en mindre men det är ingen garanti. Jag vet vissa berättat om brahmor som råkat illa ut… Sen har det med personligheten att göra, hönor som gärna går för sig själva och är sävliga och lite i sin egen värld, inte så uppmärksamma löper större risk. Då hör de heller inte tuppens varningsläten. Och så är det det här med öppna ytor. Träd, buskar, möbler och andra gömställen är alltid bra!

Single Post Navigation

Kommentera

