Blogg om höns och lantliv

Fredagsstädning!

honshus5
Så! Då var ‘gödselbrädan’ tömd och nytt fräscht underlag på – tidningar och spån. Passade på att tvätta sittpinnen och nätet också. Medan jag gick iväg med detta för att snabbt lägga undan det vid ‘städstället’ och sen gå tillbaka och ta hand om gödslet, var det några andra som snabbt passade på att hoppa upp på gödselbrädan för att börja sprätta ut! Om deras fötter blev fina? Eh… nä. Jag borde vara van vid det här laget, men, men… man kan inte tänka på allt. Att ha höns är lite som att ha småbarn…

inredning-hage
Hönsen har varit ute med mig i flera timmar idag medan jag städat och fixat här och var. Lite omväxling i hagen har de också fått. Har flyttat runt stubbarna lite och slängt in några grästuvor. De ska gärna gå med när man gör något, och gääärna börja äta på tuvorna innan man ens är klar (de var ju var tänkta att ha när de är instängda…).

inredning-hagen
Om man plattar till tuvorna lite och vattnar kanske de tar sig (vilken optimist man är!). Jo, men faktiskt, kanske om de ligger skyddat intill något, då bör de inte byta plats inom de närmsta minuterna i alla fall…!

inredning-honshage
Magnus jämför mitt intresse för hönsen lite med att ha ett akvarium, halva nöjet är att göra det roligt och fint för dem. Inreda liksom… Jo, men det kan man nog säga. Jag gillar att gå omkring och fixa härinne. Och är djuren glada så är jag glad!
Jag förstår att det kan vara svårare att hitta grejer till hagen om man bor i villaområde, men mycket går kanske ändå att hitta i grannens trädgård, förlåt garaget. När jag var barn och alla hade tröttnat på sandlådan bakade vi in den i hönshagen. Blev väldigt praktiska sittplatser för både höns och människor, och sandbad förstås! Det behöver ju inte vara dyrt eller krångligt med inredning. Hönsen blir glada för en gammal pall, en stol eller ett bord. Och helst några buskar.

inredning-honshagar
Kanske inte blev så fint i trädgården bara…. men, äh, vad gör det?
Ha en djurvänlig helg!

Single Post Navigation

Kommentera

