Blogg om höns och lantliv

Det här var roligt!

rede-o-stad
Eftersom jag är den som sköter hönsen till vardags så får Magnus hjälpa mig att städa hönshuset, snällt va? Det blir så mycket lättare och roligare när man är två! Roligt kanske är att ta i, men jag tycker det är helt ok – solen skiner, dra på jobbarkläder, få ta ut sig lite och göra något projekt ihop. Och så vet man ju att det blir så bra. Men de som tycker det är roligast är hönsen! Speciellt när vi slänger ut all inredning… Bara det att sakerna plötsligt fått en ny plats alltså… spännande!

rede-o-stadning
Matglade Dino går och kollar om det kan finnas något i den här påsen. Det har i alla fall varit något ätbart i påsen, det vet han allt.

rede-till-hons
‘Och, vad är det?’ Kajsa hittade ett par handskar…

stada-honshus
Allt ska ut – fodertunnor, krukor, redskap, hyllor och annat från förrådsdelen. Och så klart allt från hönsavdelningen – reden, stegen, sittpinnen, gödselbrädan och som här foder- och vattenautomaterna. Hönsen skulle förstås börja äta och dricka då… byttorna har ju fått ny plats, mmm.

rede-tvatt
Vattenslangen är verkligen perfekt! Och spackelspateln och skurborsten! Efter skrubb och tvätt sköljer jag allt med varmt såpavatten.

redskap-honshus
Eftersom jag gjorde ‘skitjobbet’ fick Magnus göra ‘dammjobbet’ (tur att jag inte glömde ett ‘m’…). Här ska borstas nät och golv! Sen kommer matte och svabbar golvet.

redskap
Man får ju inte glömma att vila lite emellanåt! Sötisar!

Single Post Navigation

Kommentera

