Blogg om höns och lantliv

Medicinska grejer

sporre-av
Häromkvällen när jag skulle natta hönsen upptäckte jag att Dino blödde under sporren och att den var lös! Jag hittade blod här och var, inga mängder men… Sporren kan han ju vara utan men hur gör jag med såret och behöver blödningen stillas? Jag ringde Distriktsveterinärerna i Halmstad och fick både råd på telefon (jour) och lov att maila foto eller fler frågor om jag behövde, utan kostnad. Tacksam! Hon sa att han inte förblöder av detta och om den sitter kvar i sin position och inte är allt för lös kan man tejpa den (jag föreslog silvertejp och det skulle visst gå bra, ja, vad kan man inte tejpa med den…?). Då behöver man inte pilla utan den lossnar när den är redo. Skulle den vara väldigt lös var det bäst att ta bort den. Gick ut och kollade igen och den satt ju på plats men var så lös att den glipade nästan helt om när man vickade, så vi tog av den.

sporre
På veterinärens inrådan tvättade vi med steril koksaltlösning, satte på en tunn steril kompress och tejpade med sårtejp. Vi tog lite extra tejp ovan och under för att förhindra smuts att ta sig in. Denna procedur skulle vi upprepa dagligen för att minska risken för infektion. Bilden här är på Dino efter gårdagskvällens omläggning, synnerligen obekymrad över skadan! Fast självklart måste  det ju ha gjort jätteont! Jag misstänker att han hoppat från något och kommit för nära t.ex en sten som slagit emot baktill. Jag lägger inte upp foto på såret, kanske inte så trevligt för dig att se blodiga köttsår sådär oförberett…

sporre-o-hudinfektion
En annan som blir behandlad nu är Atlaz. Han tycker dock inte det är lika OK som Dino. Jag tycker synd om lilla gubben. Han har kliat sig på olika ställen ett tag, symtom likt ‘hot-spots’. Men när vi var hos veterinären sa han att det brukar hålla sig kring samma ställe så han trodde snarare någon hudinfektion. Så nu tvättar vi honom med specialschampo 2ggr/vecka och duttar på utslagen med klorhexidinlösning 4 ggr/dag. Återstår att se nu. Om det inte blivit bättre efter 2 veckor skulle vi återkomma för en hudutredning. Och så skulle han hållas ren, torr och helst kortklippt. Så Magnus har nu klippt hela pälsen kort och snaggat av lugg och skägg med trimmern. Han blev faktiskt  jättefin! Och så mycket lättare att hålla ren. Han ser ju inte ut som en riesenschnauzer längre men vad gör det? Vem bryr sig om skönhet och rastypiska utseenden? Inte vi i alla fall.

Atlaz har nog haft allt, stackarn – hjärnhinneinflammation, öroninflammation, skador på klor och trampdynor, en elak infektion på nosen, utväxter på mjälten m.m. Tur att man har försäkring alltså!

Tratten har som du ser också varit med förr… Silvertejp var det ja, mmm.
Håller tummarna för att båda killarna snart blir bra❤.

Single Post Navigation

Kommentera

