Blogg om höns och lantliv

I fårhagen (och utanför…)

lammm
Kolla in det här söta gänget! Jag ser dem från fönstret i kontoret och var bara tvungen att gå ut och fota lite.

lamm
Får verkar rätt lättskötta och så håller de ju landskapet öppet. Men de är ju rätt rymningsbenägna också… Inte sällan ser jag dem på andra platser än i hagen… Fast de verkar ändå hoppa tillbaka igen när de äventyrat färdigt. Antingen hoppar de över staketet eller så pressar de väl sig igenom någonstans… Jag har klippt upp några genom åren (inte fåren, nätet!) men det var en gång ett får satt fast rejält.

lammunge
Jag glömmer aldrig den gången, usch! Nätet satt tight runt hela magen och det kunde varken gå fram eller bak. Det måste ha stått där länge för det verkade avkylt. Jag sprang och hämtade en tång, klippte av och sen damp fåret bara ner i en hög. Det var medtaget, blundade och hängde med huvudet. Ingen av fårägarna var hemma men en av dem kunde komma om några timmar. Så vad göra? Fåret försökte resa sig en gång men sjönk ihop igen. Jag blev orolig så jag ringde en veterinär, som inte kunde något om får… Så kom jag att tänka på Djurambulansen. Jag fick tag i dem och de sa att om det stått fixerat länge är cirkulationen dålig och det behöver något varmt över sig samt näring och vatten.

lammning
Så jag sprang in och hämtade mitt största badlakan (ja, det där blå med solar, sjöstjärnor och allt möjligt på…), honung och vatten. Så satt jag där med ett ihopvirat får, klappade om, ruskade lite och försökte mata vätska med en svamp. För öppna munnen ville den inte och käkarna bet den ihop! Hälla kändes ju tveksamt med tanke på tillståndet… Så jag försökte så gott det gick att dutta vatten vid munnen och fick även in fingret i mungipan med lite honung. Kändes hoppfullt att den svalde några gånger i alla fall. Kanske trots allt bara var utmattad som ägaren trodde. Sådär höll jag på länge, men av och till såg den ändå dålig ut. Till slut tänkte jag att det nog inte går att rädda och ringde ägarna igen och sa att jag inte visste vad jag mer kunde göra. Han sa att han snart var på väg. Efter ytterligare tid kände jag att mitt eget blodsocker var i tårna och gick in för att äta nåt. Ledsen, för jag var säker på att jag skulle hitta det livlöst när jag kom tillbaka. En stund senare gick jag ut igen och….
… ja, jag har då aldrig blivit så glad över att se ett badlakan gå omkring på ängen!😉 . Ägaren kom strax efter och fåret hade trots allt klarat sig bra, vilken lättnad!

djurambulansen

Är tacksam Djurambulansen för att de hjälpte mig den gången. Fantastiskt att de finns! De jobbar och drivs helt ideellt. Min bror och hans fru fick hjälp av dem en gång när de hittade en svårt skadad katt, som klarade sig tack vare ambulansens vård och körning till djursjukhus. De finns bara i Göteborgs- och Stockholmsområdet men ju fler som donerar till dem desto fler orter kan de utöka till!

tora vardag far

Och när vi ändå pratar om får vill jag tipsa om en annan ideell och seriös verksamhet – Tora Vårdag – djurfristaden där djur ses som kännande individer och behandlas därefter. De vill stimulera till omtänksamt handlande, att se andras behov lika ens egna. De vill bidra till minskat lidande för djuren genom att sprida kunskap, föregå med gott exempel och visa på alternativ till nuvarande djurhållning och livsstil.

Single Post Navigation

Kommentera

