Blogg om höns och lantliv

Måndag

blogg-hundar
Så var det måndag igen, dags att sträcka på sig och ta tag i saker! Men jag, finaste Andruska och hönsen började faktiskt dagen med att jobba lite i trädgården (igen). Det var en sån fantastisk förmiddag med så där påtagligt fågelkvitter och lugn som bara finns på våren. Så skönt att vara ute och greja innan det blir för stekigt denna varma dag. Och det går faktiskt utmärkt att svara på eventuella jobbsamtal samtidigt som man krattar…🙂 . Vi fortsatte med lunch på terassen och en riktig långpromenad (inte med hönsen…). En skön dag!

blogg-hund
Fast gräsklipparen gör nog det mesta trädgårdsjobbet här! Tålmodigt och harmoniskt surrar han omkring hela dagarna. Man kan ana vart hönsen är på väg nu när han just lämnat sin koja… Eller han och han, den kan ju lika gärna vara en hon… Fast vi kallar den för Pluto så det är väl ok. Det påminner om en jag känner som sätter genus på saker… Typ maskiner brukar vara män och ‘finare’ saker kvinnor… Låter lite roligt, fast det känns ju rätt dags att luckra upp de där gamla könsrollerna. Kvinnor kan väl lika gärna både vara och köra en traktor, lastbil och tunga redskap. Fast just jag är kanske inte rätt person att luckra upp just på den fronten (som är rädd för maskiner ehhh…). Men ja, i vilket fall, det går ju utmärkt med den och det🙂 .

Single Post Navigation

2 thoughts on “Måndag

  1. Törs du ha hönsen utanför hönsgården även när du själv är inomhus, eller har du dem bara ute när du själv är ute? Tänker på den hemska rovfågelsattacken jag läste i din blogg tidigare (huvva).

    Glad Valborg!

  2. Hej Anna, tack detsamma!

    Ja, det var riktigt hemskt, snyft. Jag tänker ofta på min lilla Stina och jag saknar henne så. Jag har dom bara ute lösa under uppsikt sen dess. Men många dagar kan det ändå bli flera timmar. Det där med faror är enda nackdelen med att ha höns… Man vill ju att de ska få gå fritt oxå. Förra våren, sommaren och hösten var de ute i timtal själva utan problem. Jag har efter detta läst att rovfågelsattack-risken är störst just i slutet av nov och vintertid generellt för rovdjur.
    Hälsn. Katarina

Kommentera

