Blogg om höns och lantliv

Vad väger de?

vikten
Dino bryter arm med mig (eller snarare PÅ mig, urk 😉 ). Eller så är det bara matte som vill visa hur stark hon är… Hur som helst fick jag för mig att jag skulle väga hönsen. Just det, för vad ska höns egentligen väga? Man vill ju att de ska må bra. Alltså, tänk om man skulle ha gett för lite mat, hu! Fast tvärtom är ju inte heller så bra. Store Dino vägde i alla fall 4,5 kg (!). I min hönsbok står det 3,3-4 kg på stor Rirtupp. Kanske är han lite tung?

viktig
‘Hjälp, jag blir ju mosad!’ Och så en kram på det! Han är i alla fall väldigt go!
Fast jag tror snarare han är något stor för sin ras, han är ju också rätt lång – eller hög kanske man säger om höns. Mätt från manken då eller? Eller… suck, måste vi dra in på våfflorna nu…? Dino är ju ett riktigt matvrak men jag kan nog ändå dra slutsatsen att han inte är så på godiset för att han är undernärd i alla fall, utan helt enkelt bara väldigt matglad!

viktiga
Rova vägde precis 3 kg. Det är som stor Welsumer ska, 2,5-3 kg. Hon är så speciell att hålla – väldigt kompakt, stor kropp med korta ben och mjuk och fluffig fjäderdräkt. Vår minsta leghorn, Kira, vägde tack och lov inte för lite utan i alla fall 2 kg. Under stor leghorn stog det nämligen 1,9-2,2 kg. De andra höll också måtten. Jag läste någonstans att man inte ska ge mer godis (havre, vete, korn eller matrester) än att de äter upp allt inom en halvtimme. Jag brukar ge en liten skopa havre och vete dagligen, fast de äter upp på betydligt kortare tid… Kanske skulle de ha lite mer, fast de går ju också ute en del och hittar saker, eller hur ska man se det? Vad tror du?

vikt
‘Hallå där, man ska inte prata om andras vikt på det där sättet!’

Single Post Navigation

5 thoughts on “Vad väger de?

  1. Jag blir lite fundersam när du kallar havre och vete för ”godis”… mina hönor (hedemorahöns från genbank) får nämligen just havre, vete och korn semi-krossat som sitt huvudsakliga foder. Vintertid tillsätter jag vitaminer i vattnet. Sen får de även gå ute och beta, och får givetvis rester från köket, grönsaker, frukt etc. Det enda jag begränsar tillgången på är sådant som är väldigt fett och/eller kan sätta igen krävan om de äter för mycket av – som ost, ”geggig” mat eller typ fikabröd etc. Vad ger du dina höns för foder?

  2. Hej!
    Jag ger Granngårdens vegetabiliska värpfoder som innehåller det de behöver (snäckskal tillsätts samt ibland lite matrester, frukt och grönt). Är det multivitamin du har i vattnet på vintern? Hur mkt och vad ger du av matrester, frukt och grönt varje dag?

    Jag skulle gärna blanda eget foder, på kross som du skrev, men då måste man också ge frukt, grönt och annat från köket varje dag. Men de behöver egentligen också gula ärtor och ev. solrosfrö och hampa som innehåller de viktiga aminosyrorna metionin och lysin. Det blir lite omständigt att mixa allt detta plus att jag är osäker på hur mkt och vad ‘köksmaten’ ska bestå av för att försäkra om att de får vad de behöver. Kanske hittas de nämnda aminosyrorna i trädgården men då kanske de måste vara lösa hela dan och vi kan bara ha dem lösa (hagen är inte så grön…) några få timmar om dan (pga rovdjur) och vintertid är det ju sämre med det gröna, men kanske räcker det för vitaminerna? Hur gör du?

    Tack på förhand!
    Mvh Katarina

  3. Väldigt vilken kramig tupp du har. Mina uppskattar definitivt inte att bli upplockade.

  4. Hej Anders! Ja, Dino är väldigt lätt att handskas med och verkar tycka kramar är helt ok, han är mest tam av alla. Vilka raser har du?

Kommentera

